Svar pĂ„ âNĂ€rtrafik â pĂ„ vĂ€g mot snar nedlĂ€ggning?â, 23/5.
Pia Tingvall skriver i en debattartikel i Corren 23/5 2016 att âNĂ€rtrafikâ som införs av Ăstgötatrafiken, inte kan ersĂ€tta den trafik som försvinner frĂ„n och med 20 juni.
NÀrtrafiken kan anvÀndas av sÄvÀl boende som besökare till omrÄden dÀr det saknas vanlig linjetrafik. Syftet med NÀrtrafiken Àr att ge alla en möjlighet att Äka till nÀrmaste samhÀllsservice inom kommunen och i vissa fall över kommun- eller lÀnsgrÀns, den Àr inte avsedd att lösa behovet av skol- och arbetspendlingsresor.
NÀrtrafiken erbjuder resenÀren hÀmtning och lÀmning vid önskad adress, vilket innebÀr en servicenivÄ mer i jÀmförelse med en taxiresa Àn vanlig linjetrafik.
Kollektivtrafikens mÄl Àr att vara sÄ attraktiv att regionens resenÀrer vÀljer kollektivtrafik före biltrafik för sina arbetsresor, men ur ett totalekonomiskt perspektiv mÄste prioriteringar göras. DÀrför blir resultatet att satsningar görs dÀr det finns potential att fÄ fler resenÀrer till kollektivtrafiken till en kostnad som Àr försvarbar. För de linjer som nu lÀggs ner Àr bedömningen att arbetspendlingen med kollektivtrafiken Àr i det nÀrmaste försumbar vilket ger vÀldigt dyra linjer till liten nytta.
Göran Gunnarsson (C)
ordförande i Trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden i Region Ăstergötland