Svar på ”Kollektivtrafik är bäst när många reser”, Göran Gunnarsson (C), 12/9.
Att ”prioritera bland de resurser som finns” betyder alltså i klartext att lägga ner landsbygdstrafik för att ha råd med fler bussturer i stan. Det var ju bra att Göran Gunnarsson var tydlig på den punkten. Att det är få resenärer på linje 544 är inte sant, det är en av de nedlagda linjerna som haft bäst kostnadstäckning. Det är inte bra med tomma bussar, men den här linjen är definitivt inte tom!
Vi vill gärna vara med i diskussionerna om hur kollektivtrafiken kan göras effektivare och få fler resande. Men i de medborgardialoger som har hållits har det inte någon gång framkommit att landsbygdstrafiken överhuvudtaget är hotad. Tvärtom har frågan som diskuterats varit hur det kollektiva resandet på landsbygden kan göras mer attraktivt och effektivt. Att slutsatsen blev nedläggning av 28 landsbygdslinjer kändes som ett stort svek. Var medborgardialogerna bara en teater?
Närtrafik är självklart ingen ersättning för de nedlagda bussturerna då den inte ska kunna användas vid de tider då man behöver ta sig till och från arbete och skola.
Att lägga ner landsbygdslinjer är inte ett bra sätt att arbeta för att uppnå Region Östergötlands mål om att kollektivtrafiken ska ta andelar från biltrafiken.
Hultabygdens kretsloppsförening genom
Ragna Johansson och Ebba Wadstein