Nya Akilles bidrar till en bättre stad

Stadsgata. Storgatan är inte så speciellt inbjudande vid parkeringshuset Akilles, skriver Elias Aguirre (S).

Stadsgata. Storgatan är inte så speciellt inbjudande vid parkeringshuset Akilles, skriver Elias Aguirre (S).

Foto: Mikael Svensson

Ordet fritt2015-08-19 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Bygg Linköping med förnuft”, Debatt, 11/8 samt ”Värna Linköpings viktigaste stadsdel”, Ordet fritt, 18/8.

Planerna för ombyggnation av parkeringshuset Akilles har debatterats flitigt den senaste tiden.

Linköping har en innerstad med många gamla, vackra och viktiga byggnader. Att miljön kring dessa ska värnas är viktigt och det är glädjande att många också delar den ambitionen.

Min förhoppning är att många också delar ambitionen om att utveckla Linköping framöver. För samtidigt får inte värnandet av historiska byggnader hindra oss som bor i staden i dag från att utveckla och förbättra den.

Parkeringshuset Akilles ligger vid en del av Storgatan som i dag inte är speciellt inbjudande. Själva byggnaden bidrar inte heller till någon större trevnad. När kvarteret Eddan bebyggs försvinner ett stort antal parkeringsplatser som, i en växande och attraktiv stad som Linköping, kommer att saknas. Akilles läge som parkeringsplats för de som har ärenden i centrala Linköping är bra och därför har inriktningen varit att utöka antalet parkeringsplatser.

Detaljplanen innebär också att parkeringshuset kan byggas till med kontor längs med Storgatan. Förhoppningen är att det ska bidra med en trevligare gatumiljö, fler kontors- och centrumytor och samtidigt ge en förtätning av staden som är önskvärd ur flera perspektiv.

Linköping har i dag en stadsarkitekt (insändaren 18/8 påstod motsatsen) som tillsammans med resten av kommunen arbetar för att skapa en attraktiv stad och att utveckla och värna om god arkitektur i innerstaden.

Till skillnad från argument som framförts i diskussionen om Akilles är förtätning inte ett sätt att fortsätta bygga enligt miljonprogrammets storskaliga principer, utan tvärtom att bygga städer med kortare avstånd och med mer som händer i stadsmiljön.

Det gör att vi kan motverka utspridning av staden och undvika ökat bilberoende och längre transport­tider. Satt i det sammanhanget bidrar nya Akilles till en mer attraktiv innerstad som jag hoppas att vi kan bygga vidare på genom en gemensam öppen diskussion om framtidens Linköping.

Elias Aguirre (S)

kommunalråd och ordförande samhällsbyggnadsnämnden Linköping

Läs mer om