Svar på ”Nedläggning av busslinjer är ett svek”, Ragna Johansson och Ebba Wadstein, 17/9.
Jag välkomnar alla initiativ till att göra kollektivtrafiken effektivare och få fler resande. Genom de medborgardialoger som Region Östergötland anordnat har vi försökt ta tillvara alla synpunkter så gott vi kunnat. Vi har tagit dessa möten väldigt seriöst och haft ett ambitiöst schema för att träffa olika grupper och alla kommuner i länet. Vår vilja och ambition är att så många som möjligt ska få ta del av kollektivtrafikens utbud. I slutändan måste vi göra avvägningar och prioriteringar.
När det gäller den nämnda linjen 544 är det som vi tidigare skrev att över hälften av de resande är skolelever. För dem kommer kommunalt upphandlad skolskjuts att bli alternativet. I svagt trafikerade områden bör skolskjuts, färdtjänst och ordinärt resande samordnas där så är möjligt.
Konceptet närtrafik har vi precis inlett med och ska inledningsvis möjliggöra åkandet till närmsta samhällsservice. Med samhällsservice avses främst verksamheter så som bank, paketutlämning och livsmedelsaffär. Konceptet kommer att utvecklas med tiden.
Regionens politiska majoritet, Koalition för Östergötland (S, MP, FP, C), inledde sitt samarbete med flera gemensamma beröringspunkter. Vi är överens om vikten av en väl fungerande och utbyggd kollektivtrafik, då det är en förutsättning för en hållbar samhällsutveckling och en viktig del i hur vi kan nå nationella miljö- och klimatmål.
Det är även viktigt att kollektivtrafiken ökar i förhållande till andelen bilresor för att minska problem med köer, trängsel och miljöskadliga utsläpp.
Detta gör vi bland annat genom att utveckla och anpassa kollektivtrafiken till nya förutsättningar och nya lösningar.
Göran Gunnarsson (C)
Ordförande Trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland