Som patient ska man inte behöva vänta länge på sin vård! Det har Alliansregeringen varit klar med och tagit fram åtgärder för under två mandatperioder. I dag finns det klara tidsramar för när en patient ska ha kommit i kontakt med vården; till exempel att man ska få prata med en distriktssköterska/sjuksköterska samma dag man ringer sin vårdcentral. Denna vårdgaranti skapar trygghet.
Det finns inga tidsramar när man väl sitter i ett väntrum och väntar på att träffa sin läkare/sjuksköterska. Många har tillbringat tid i ovisshet i väntan på att få bli hänvisad till sin vårdgivare. Det är en brist på bra bemötande när kommunikationen mellan patient och vården fallerar. Sådana förseningar kan helt enkelt bero på att läkaren/sjuksköterskan är upptagen med andra arbetsuppgifter. Detta är ett respektlöst sätt att möta en patient. Vi vet att det fungerar på de flesta vårdcentralerna, men det bör fungera på alla.
Folkpartiet föreslår att patienten ska få sina pengar tillbaka om de får vänta längre än 15 minuter utöver den bestämda tiden till sin vårdgivare utan att få något klart besked om varför det blir försening och hur länge förseningen kommer att pågå.
Med detta förslag vill vi förebygga onödiga brister i kommunikation med patienterna. Det är att visa respekt för dem!