Pinnarp finns i själen

Pinnarp. Nuvarande ägare fjärmar sig på ett olyckligt sätt från traditionen, menar skribenten.

Pinnarp. Nuvarande ägare fjärmar sig på ett olyckligt sätt från traditionen, menar skribenten.

Foto: Daniel Bennelid

Ordet fritt2014-07-05 06:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som företagare på en liten ort är man beroende av god samverkan och goda relationer, det har jag lärt mig under mina år som entreprenör och som forskare. Samarbete med andra småföretagare, positiva relationer med grannar och besökare, såväl som god kommunikation med kommunen och andra organisationer som är ”nyttiga” för verksamheten. Som företagare i besöksnäringen är det extra viktigt att förstå betydelsen av ”good will” i närområdet, oavsett om jag eftersträvar gäster från både när och fjärran.

Pinnarps campingägare ställer sig i stället ensamma – agerar som om det är ”världen mot oss”. Det är ett misstag! Paret tycks vara unga, ambitiösa och ivriga att göra ”sin grej”, jättebra! – men de har missat något, nämligen vikten av omvärldskunskap, det vill säga förståelse för i vilket sammanhang de befinner sig. Kulturkompetens saknas med andra ord.

Campingägarna kanske tänker att Pinnarp är bara deras, de har betalt pengar för marken och rätten att bedriva camping. Visst, men det de glömt är att Pinnarp är ett begrepp i människors minnen och hjärtan, i flera generationer. Minnen av badsomrar med picknick, fika och glass, simskola, familjedagar och sol och härliga bad med en paddeltur. En historia campingägarna dessvärre inte verkar ha varit intresserade av att ta reda på och försöka förstå. Pinnarp finns i själen hos bygdens folk. Det är något en företagare borde ta vara på och använda sig av, i stället för att motarbeta. Visst måste saker och ting förändras över tid, men det är obegripligt hur camping­ägarna tänker om sitt företag när man ser hur de agerar mot omvärlden.

Kanske bidrar inte badgäster i så hög grad till campingens vinstmarginal – men ”folk drar folk” och det genererar inkomster såväl som good will. Badgästers korv och glass är inte bara ”korv och glass”, det är en investering, för deras upplevelse kommer att vidarebefordras igen och igen. En företagare i besöksnäringen behöver framför allt en servicekänsla som ger gott värdskap! Var finns det i Pinnarp?

Campingägarnas vilja att avgränsa och stänga in det fritidsområde som campingen utgör kanske bygger på en föreställning om exklusivitet – en idé som i sig fjärmar sig från områdets tradition såväl som allemansrätten. Att också sätta sig emot allas goda vilja till samarbete kan bara leda till ruin. Det vore en förlust för alla!

Läs mer om