Jag vill kommentera betygsdebatten i Corren (29/9 och 13/10). Ett stort tack till Magnus Hultén och kollegor som forskar i betygsfrågan och sprider sina resultat. Tyvärr sätts betyg in i år 6 utan stöd av forskning och tyvärr är forskningen ännu alldeles för liten i omfattning.
Alla elever, lärare och föräldrar berörs av betyg. Min uppfattning är att betyg både i grundskolan och gymnasiet huvudsakligen är en sortering för att gymnasierna och högskolan ska kunna välja elever till olika utbildningar.
Denna sortering skulle kunna göras genom inträdesprov och intervjuer i stället. Nuvarande system värderar eleverna och belastar lärare. Elever med svårigheter stämplas och får det ännu svårare med skolarbetet. Jag har träffat många elever på gymnasiet där matematiken inte är problemet utan självkänsla, motivation och intresse. Det är svårt att få dessa elever att tro på sig själva och sin förmåga i dagens system.
För läraren innebär prov, rättning, betygsättning med mera att tid tas från arbetet tillsammans med eleven kring elevens lärprocess. Med hopp om förändring i framtiden!