Nyligen har läsare av Corren kunnat se lekfulla barn på glättiga bilder för bilreklam. Idag är det otänkbart med bilreklam där lättklädda kvinnor poserar i annonserna men tyvärr tycks det gå bra att utnyttja barn i samma kommersiella syften.
Det stötande i sammanhanget är inte bara en uppenbar brist på samband mellan bild och produkt utan också att fordonen som saluförs är ett tydligt exempel på vad som hotar dessa barns framtid. Det ligger i allas vårt intresse att skyndsamt lämna vårt fossilberoende. Ett viktigt och svårt steg i detta handlar om en förändring av våra transporter. Maximering av koldioxidneutrala transporter, ökning av smarta kollektiva lösningar och minskade solotransporter inneslutna i var sin metallbubbla.
Vi själva märker redan av de pågående klimatförändringarna men för det uppväxande släktet kan livet bli mycket sämre än vi kan tänka oss ifall vår nuvarande kurs inte överges. I denna kontext är bilder på barn som saluför ett hot mot deras framtid djupt problematisk och provocerande. Annonserna är redan anmälda till Reklamombudsmannen och jag hoppas fler gör detsamma.
Peter Asthamn