Den publikkris som beskrivs för LHC kan man nog säga gäller i hela underhållningsbranschen. Orsakerna är många, men jag tror att grundorsaken är mättnad. Mättnad beroende på det enorma utbudet på events, alltså inte bara idrottsliga i alla sportkanaler på tv utan också konserter och teateruppsättningar etcetera, som under det senaste decenniet växt lavinartat i antal och omfång.
Dessutom är intresset bland den yngre generationen för att ikläda sig ett engagemang för att som publik stötta en lokal idrottsklubb minimalt jämfört med den generation som nu av ålder ”kastar in handduken”.
Vad ska då bland andra LHC hitta på för att lösa problemet?
För det första så är inte problemet bara LHC:s. Man har samma problem överallt med att fylla sina arenor. När det gäller SHL så tror jag på att som första åtgärd försöka omförhandla tv-avtalen så att man inte sänder samtliga matcher i tv. Man kan ju börja med att försöka hitta ett spelschema som gör att man har sammanhållna speldagar, till exempel onsdagar och lördagar så att man slipper haltande tabeller. Man kan också enbart sända en huvudmatch och i pauserna endast kommentera de andra matcherna.
Visserligen går klubbarna miste om ett antal miljoner i tv-pengar men å andra sidan kanske man fyller hallarna och då också kan slippa att rea ut biljetter som är fallet idag. Fler skulle köpa årskort om det oftare blir utsålt.
Snacket nu om att det är så dyrt att gå på hockey stämmer inte. Visserligen kan man köpa dyra biljetter, men alternativen till specialabonnemang och familje- och pensionärsrabatter gör det klart prisvärt om stämningen blir bättre med mer publik.
Pucken