Region Östergötland duckar i tågfrågor

Tågbanor. Hur ser framtiden ut för Kustpilen och Stångådalsbanan, undrar skribenten.

Tågbanor. Hur ser framtiden ut för Kustpilen och Stångådalsbanan, undrar skribenten.

Foto: Daniel Bennelid

Ordet fritt2015-09-16 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det väckte uppmärksamhet när Olof Palme för ett antal år sedan sade sig inte ha en aning om vad en liter mjölk kostade.

Minst lika anmärkningsvärt är det att Region Östergötlands ledande trafikpolitiker Göran Gunnarsson (C) inte har en aning om hur kommunikationerna för regionens södra delar och för östra Småland – Kustpilen och Stångådalsbanan – ska se ut i framtiden. Om han har en egen uppfattning i den viktiga frågan håller han den för sig själv.

Region Östergötland skulle bli något nytt och bättre än det gamla landstinget Östergötland var. Hittills har tyvärr endast en passiv region synts till.

Tidningsreferatet om sammankomsten mellan regionföreträdare och länsstyrelsens ledning var lika intetsägande. Ingen av parterna tycks ha blivit inspirerad av förändringen.

Region Östergötland står ju inför stora förändringar inte minst på trafikområdet.

Utöver de ovan nämnda sträckningarna och ännu större är frågan om Ostlänk­en, där kommunpolitikerna i Norrköping och Linköping uppehåller traditionen att se snett och gläfsa på varandra.

Det vore intressant och befriande att få ta del av regionens och länsstyrelsens syn på Ostlänkens dragning. Östergötland är för bra för att endast hamna i bakvatten av stora framtidsfrågor.

Min önskan är att den nya majoritetskonstellationen i regionen stiger upp ur solstolarna och ger utlopp för den energi, som sommaruppehållet förhoppningsvis gett den.

Hans Söderberg

Läs mer om