Resenärer på landet hamnar i kläm

Försämring. Skribenten är missnöjd med Östgötatrafikens nya tidtabeller.

Försämring. Skribenten är missnöjd med Östgötatrafikens nya tidtabeller.

Foto: Jeppe Gustafsson

Ordet fritt2016-06-28 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Då har Östgötatrafiken åter igen förändrat tidtabellerna, tvyärr inte till det bättre för oss som bor inom några kilometer från buss 620 mellan Gullberg och Motala. Ekonomin är det argument som påstås vara grunden till de färre turerna för landsbygdsbussarna.

Det är då intressant att notera hur stadens upplysta gator både har digitala tidsstolpar och busskurer av det dyrare slaget.

Låt oss fundera lite på varför flertalet valt bilen istället för bussen. Jag har noterat att det skett flera neddragningar av turer de senaste 20 åren för buss 620. Det är således inte först nu som folk valde bilen, utan detta skedde flera år innan en opersonlig dator på Östgötatrafiken räknade fram att antalet resenärer minskat.

Färre turer kan inte bara påverka individen, utan även miljön, då vi som bor på landet blir tvingade till att åka bil.

Jag och många med mig kan inte förstå hur det är möjligt att öka turtätheten i städerna, det är inte Stockholm vi pratar om. Det är cykelavstånd i våra östgötska städer och oftast blir restiden kortare med cykel än med buss i städerna.

På tal om cykling, Östgötatrafiken har varit vänliga och infört en ”sightseeingtur” för 620-resenärerna under helgerna. Detta medförde att restiden till Linköping blev det dubbla för exempelvis Klockrikebor. Utan några som helst problem skulle många nu kunna cykla de 2 milen till Linköping snabbare än bussens ”sightseeingtur” via Borensberg.

Jag noterar att det bor omkring 2 000 personer längs med 620-sträckning fram till riksväg 34, men att busstiderna mellan två av Östergötlands största städer inte avspeglar god turtäthet i förhållande till befolkningsmängden.

Jag vet att det är många resenärer i länet som drabbats hårt och jag lider verkligen med er alla!

Busspendlare

Läs mer om