Respekt följer med uppfostran

Ordet fritt2015-05-04 06:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Lärare är inte dagisfröknar”, 27/4.

Jag blir både upprörd och smått förvirrad när jag läser Jennica Åströms debattartikel. Jag går själv mitt sista år på Folkungaskolan och har en lillasyster som går i nionde klass och vi båda är övertygade om att Folkungaskolan är en av de bästa skolorna i Sverige. Det är märkligt för mig att våra upplevelser är så pass olika, för trots att grundskolan och gymnasieskolan är uppdelade så anser jag att de går i samma led. Folkungaandan och ledningen är i min uppfattning en enhet.

Jag har själv haft en ganska stökig skolgång då jag haft problem med stress och psykisk ohälsa och därför haft svårigheter att hantera skolan periodvis. Jag tror aldrig att jag hade klarat av min skolgång om det inte var för det fantastiska stöd jag fått från Folkungaskolans ledning och lärare.

Jag har stor respekt för mina lärare och har svårt att se det som lärarens ansvar att begära denna respekt från sina elever. Jag upplever att jag alltid respekterat mina lärare och inte som ett resultat av lärarens uppträdande, utan för att jag blivit uppfostrad till att visa respekt för mina medmänniskor. De behöver inte kräva den av mig. Lärare ska som Jennica Åström säger inte behöva agera ”dagismamma” utan lärare ska få vara lärare, men därför ser jag det som föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn istället för att skylla ifrån sig ansvaret på skolorna.

Folkungaskolan har gett mig de mest kunskapsrika och utvecklande åren i mitt liv. Men det har varit mitt ansvar att ta till mig av den kunskap lärarna erbjudit och det via respekt, hän­givenhet och visat intresse. Det är elevers ansvar att vårda och ta tillvara på den fantastiska utbildning vi erbjuds.

Jag tycker det är orimligt att påstå att elever inte utmanas i skolan längre, utan anser snarare att det är precis tvärtom. Det ställs högre och högre krav och ibland är det svårt att nå upp till den nivå den nya skolreformen kräver – vilket är en mer rimlig förklaring till de sjunkande resultaten. Men det är en helt annan diskussion.

Så Jennica Åström har nog rätt, ett stort problem är att föräldrar och elever saknar respekt för lärare, men vems ansvar är då det? Inte är det lärarnas i alla fall.

Antonia Eriksson

elev i årskurs 3 på Folkungaskolan

Läs mer om