Ny centralstation på Tornbyområdet vid Tornet åstadkommer man genom att lägga nya bansträckningen där nuvarande Kallerstadsleden går. Sikta österut norr om nya räddningsstationen vidare söder om Malmskogen och ut i bankorridoren utmed E4. Några befintliga industrifastigheter får lösas in på vägen men med rättmätig rundlig ersättning får dessa nya ändamålsenliga lokaler någon annanstans. Lite flytt på vägar blir också aktuellt men 19 miljarder räcker till mycket mer än bara en tunnel 40 meter under jord.
Ny ”Kallerstadsled” byggs på Roxengatan och bro över Stångån norr om reningsverket. Gumpekullarondellen flyttas till korsningen Gumpekullavägen/Sigbjörnsgatan vilket sedan knyter ihop befintligt vägsystem.
Söderut borde det gå att bygga nya banan vid sidan av befintlig sträckning men även här har jag tankar om en något rakare sträckning.
Ja, det var mina enkla infrastrukturidéer.