Detaljerad placering av föreslagen bro väster om Linghem är knappast en stor fråga för allmänheten kring Linghem på lång sikt. Däremot är placeringen av infarter i förhållande till tätorten av väsentlig betydelse för trafiksituationen i tätorten. Därigenom kan trafikarbetet reduceras och man uppnår en frihet till långsiktig samhällsekonomisk trafiklösning för Linghem med omnejd.
Trafikverkets projektledning för projekt 150572 hävdar att de samrått med allmänheten genom ett samråd 2017-06-20 samt ett extra oannonserat inlägg om projektet i samband med info om höghastighetsbanan i Linghems församlingsgård 2017-11-07. Kommunen hänvisar till att planerna redan är kända för allmänheten genom en äldre översiktsplan för Linghem.
Hittills har, i debatten, omnejden inskränkts till området mellan Himnabadet och Lingheden. Linghems omnejd omfattar ett avsevärt större område vilket till exempel kan observeras vid pendeltågsstationen. Där kan man på vardagar beskåda mer än hundra bilar som reser in till stationen från Linghems omnejd. Befolkningen i Linghems omgivning har stora delar av sin samhällsservice i Linghem och borde därmed vara representerade i samrådskretsen. Förslagsvis genom till exempel byalag och hembygdsföreningar.
Avsaknaden av samråd med Linghems omnejd kommer visa sig förödande för att realisera Trafikverkets och kommunens gemensamma planer.
För att lösa trafiksituationen i Linghem är en sammanblandning med förbindelsen Vårdsbergs kors–E4, Segersberg destruktiv. Kommunen (Elias Aguirre) anför att denna sammanblandning är nödvändig för Linköpings kommun av ekonomiska skäl. Linköpings kommun har bråttom att etablera en infrastruktur i Linghem för att snarast kunna sälja tomter och därmed få in pengar.
Enligt min mening bör alternativa lokaliseringar för den östra infarten inventeras. Det är den bron som, enligt vad Trafikverket och kommunen samfällt anser, akut behöver ersättas. Trafikräkningar som Trafikverket genomfört visar att trafikmängden idag är ungefär lika stor vid de båda infarterna till Linghem från Lv 796.
Genom att fortsätta Tellbovägen cirka 480 meter österut längs stambanan för att där korsa stambanan med vägport eller bro skapas en östlig infart som mynnar i Linghems industriområde. Vårdbergsvägen och Stratomtavägen kan i ett senare skede förbindas. Därigenom kan genomfartstrafik helt elimineras på Tellbovägen. Något som knappast enbart en västlig lokalisering kan. Man kan därmed uppnå en lösning där genomfartstrafik går utanför Linghems centrala delar.
Kommunen kan ensamt råda över trafikplaneringen i Linghem liksom även Trafikverket kan med förbindelsen till E4, Segersberg.
Förenkla genom att separera genomförandet av kommunens och Trafikverkets planer!
Börje Carlegrim