Allianspartierna verkar inte kunna sluta pilla på skolan, trots resultatet. Centerpartiet i Linköping vill införa temadagar om nazism (Corren 26/8). Folkpartiet vill införa ”självinsikt” som skolämne (Corren 22/8). Kristdemokraterna vill ha idrott i skolan varje dag (Petra Hellsing, KF-kandidat).
I åtta år har vi haft en utbildningsminister som har pillat i skolan. Björklunds petande har lett till fallande skolresultat. Lärarna ägnar sig mer åt byråkrati och mindre undervisning sedan Björklund tog över. I Linköping har klassernas storlekar växt. Min sons lågstadieklass består av 29 barn.
Förstår Catharina Rosencrantz och Paul Lindvall (M) vilken utmaning det är att skapa arbetsro i en klass med 29 sjuåringar? Förstår ni hur svårt det är för en ung och ny lärare att komma till en sådan arbetsmiljö? En arbetsplats där skolledningen i stor utsträckning är uppslukad av byråkratiska uppgifter och har väldigt lite tid till att utveckla undervisningen och stödja lärarna.
Ovanpå allt Björklund stör skolan med så vill Linköpings egna allianspolitiker in och peta i skolan. Politiker ska inte bestämma temadagar som Demirok (C) vill. Politiker ska inte införa nya skolämnen eller bestämma hur skolorna ska planera undervisningen, som FP och KD.
Skolan behöver arbetsro och mera resurser. Rektorer och lärare är experter på undervisning. Ge dem tillräckliga resurser och arbetsro.
En utbildningspolitik för framtiden kan vi få med Gustav Fridolin som utbildningsminister och ett starkt Miljöpartiet i Linköping.