Läser i Corren (18/6) att bildningsnämnden i Linköping vill göra gymnasieskolorna mer likvärdiga. Problemen med segregation finns både i skolan och i samhället säger bildningsnämndens ordförande. Det är sant, men tyvärr får nog bildningsnämnden själva ta på sig att det ser ut så i Linköpings gymnasieskolor. Vad trodde man skulle hända när man placerade språkintroduktion och övriga introduktionsprogram på Ljunkan och några år senare lade ner samhälls- och estetprogrammen på skolan?
Jag vet att det troligtvis inte är samma människor som sitter i bildningsnämnden nu som det gjorde när ovan nämnda beslut togs så dagens nämnd kan ju alltid skylla på det.
Naturligtvis är det bra att nuvarande nämnd tar tag i denna fråga, men för att göra skolorna mer likvärdiga räcker det inte med att lokalisera introduktionsprogrammen på olika skolor utan även se till att alla skolor har en blandning av både yrkesprogram och teoretiska program. Då, och endast då, kan segregationen på Linköpings gymnasieskolor försvinna.
M