Varje vecka kan vi läsa om tåg som inte fungerar på grund av snö, rälsbrott, storm, dåligt underhållna spår, växelbrott, trasiga lok, tåg som spårar ur och blockerar rälsen, solkurva eller översvämning av spåren. Vidare går inte tågen vid upprepade nedrivna luftledningar, för att någon stulit kopparledningar, för att de är felkonstruerade eller byggda för annat klimat än vårt, på grund av brand i driftscentral eller bristande säkerhetsrutiner.
Stundtals går det inte att köpa biljetter på grund av ”datafel”.
Till yttermera visso strejkar tågpersonalen
Är inte allt detta tillräckligt för att visa att vi inte klarar av att bedriva tågverksamhet?
Hur mycket mer pengar skall vi lägga på detta otillförlitliga färdmedel? Botniabanan kostade 16 miljarder, Hallandstunneln 11 miljarder och den planerade Norrbotniabanan är kostnadsberäknad till 23 miljarder.
Och nu ska man kasta ut 50 miljarder på att bygga Ostlänken med tillhörande höghastighetståg!
Om vi betraktar omvärlden, så ser vi att höghastighetståg endast återfinns i stora, tätbefolkade länder. Världens enda lönsamma sträcka för riktigt snabba tåg är, enligt den brittiska tidskriften The Economist, den mellan Tokyo och Osaka, två storstadsregioner med tillsammans 55 miljoner invånare. Det säger sig självt att ett sådant projekt vore en förlustaffär för Sveriges 10 miljoner invånare.
Vågar vi verkligen uppdra åt Trafikverket, som gång efter annan visar sin totala inkompetens, att sköta ett höghastighetståg?
Helt klart är att det är oseriös tågpopulism ligger bakom dessa planer.
Slutligen, är det någon som har hört talas om att man har satt in tåg som ersättning, när en buss har fått stopp?