Corren hade för 8/1 en artikel om pågående forskning på VTI om dubbdäck för cykel. Projektledare är Anna Niska. Undersökningen verkar välsynkad med tanke på halkeländet vi har just nu.
Dubbdäck för cykel blir tyvärr dyrt; antingen köpa en extra uppsättning hjul för byte eller byta däck så fort det blir barmark. Dubbdäck på barmark är nog inte bra – liksom för bil blir nog bromssträckan längre. Risken att tappa greppet vid kurvtagning ska nog inte heller underskattas.
Anna Niska föreslås titta lite även i backspegeln. Gärna runt 1950. Vi som var frön då hängde på cykel jämt, året runt. Välsorterade cykelhandlare kunde för en överkomlig penning tillhandahålla snö- och iskedjor för cykeldäck! Kedjan bestod av stållänkar, cirka 6 cm som omslöt däcket. Tvärgående över däcket fanns i varje länkskarv en böjd stålplatta med ett antal piggar, 4–5 millimeter höga.
Kedjan var enkel att montera/demontera; släpp ut lite luft, kräng på kedjan, pumpa upp igen. Kedjan fungerade bra även på blankis med måttlig kurvtagning.
Den kedjan hade jag velat ha i dag!