Starka skäl talar för Linköping

Splittring. Norrköpings och Linköpings flygplatser ligger för nära varandra. Välj en, uppmanar skribenten, som förordar Linköping.

Splittring. Norrköpings och Linköpings flygplatser ligger för nära varandra. Välj en, uppmanar skribenten, som förordar Linköping.

Foto: Peter Jigerström

Ordet fritt2015-12-10 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Håkan Winslows debattartikel om flygplatsfrågan (7/12) sätter fingret på en öm punkt, det ekonomiska vansinniga i att driva två flygplatser med fyra mils avstånd. Men vad som kanske är viktigare är att splittringen på två flygplatser minskar flygplatsernas attraktionskraft och hämmar utvecklingen. Den fjärde storstadsregionen är i storlek jämförbar med Malmö vilket rätt utnyttjat skulle ge utrymme för betydligt fler destinationer, inte minst viktigt för näringslivet.

Det större trafikunderlaget skulle också skapa underlag för en utbyggnad av service och faciliteter och därmed göra flygplatsen attraktivare. Förutsättningarna för att få en ekonomiskt självbärande flygplats vore goda och därmed bespara invånarna i de båda kommunerna 60–70 miljoner kronor per år

En punkt som Håkan Winslow inte berörde är vilken flygplats som har bästa förutsättningarna att utvecklas. Enligt min uppfattning talar följande fakta till Linköpings fördel:

Linköping är mer centralt beläget i upptagningsområdet som skulle sträcka sig in i Småland och Sörmland och kanske också delvis in i Närke. Norrköping ligger bara 5 mil från Skavsta, som antagligen kommer att expandera i framtiden och göra Norrköpings flygplats än mindre intressant.

Genom Saabs verksamhet så kommer Linköping under alla omständigheter att ha en flygplats. Genom Saabs medverkan blir kostnadsbasen också utslagen på fler aktörer vilket väsentligt förbättrar lönsamheten.

Det ekonomiska kluster av flygrelaterad verksamhet som expanderar i Linköping talar för samma sak.

Genom Ostlänken kommer Linköpings flygplats att få tåganslutning, vilket är ett starkt önskemål ur miljösynpunkt. Tillgängligheten inom hela upptagningsområdet förbättras och Norrköpingsborna kan bekvämt ta pendeln till flyget.

Norrköping har bara charter vilket kan tyckas tveksamt att subventionera med kommunala medel.

Det stående svaret från ansvariga politiker i båda kommunerna på frågan varför ha två flygplatser på fyra mils avstånd från varandra är att de inte konkurrerar med varandra, ett svar som kanske mer avslöjar att man i ett ömsesidigt samförstånd duckar för att ta upp den kontroversiella frågan. Om man menar allvar med att samarbeta för regionens bästa blir det självklara svaret att klara ut flygplatsfrågan och därmed stärka regionens konkurrenskraft och samtidigt bespara kommunerna en avsevärd kostnadspost.

Anders Dahlquist

Läs mer om