Tänk på flyget och inte på tåget

Spårdragning. Hur järnvägen ska gå genom Linköping är underordnat frågan om flygets placering, resonerar skribenten.

Spårdragning. Hur järnvägen ska gå genom Linköping är underordnat frågan om flygets placering, resonerar skribenten.

Foto: Åke Karlsson

Ordet fritt2016-01-02 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Stan växer på höjden och bredden.” Den visionen levererar Elias Aguirre (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i en Corren-bilaga den 30 november 2015. ”Huvudstrategin är förtätning” säger Aguirre samt att man ”ska låta innerstaden växa över ån”. Vad jag förstått verkar det finnas politisk enighet om denna inriktning för stadsplaneringen samt om att järnvägen upplevs som en barriär och att den därför bör grävas ned. Politisk enighet verkar det också finnas i staden om att Linköping behöver ha en egen flygplats.

Som relativt nyinflyttad i Östergötland känner jag mig som det lilla barnet som uppmärksammade alla på att kejsaren var naken. Finns det fler än jag som konstaterat att det inte är järnvägen som är problemet? Det finnas ju många exempel på större städer där man skapat goda stadsmiljöer trots passager över/under järnvägsrälsen.

Problemet är naturligtvis den nuvarande lokaliseringen av flygplatsen i Tannefors. Linköpings bebyggelsestruktur liknar en avlång gurka, som inte får växa på bredden eftersom marken är reserverad för flygplatsanvändning – en verksamhet som dessutom bullrar så mycket att det är olämpligt att bygga bostäder i dess närhet.

Alla ni som ”vill att flyget lyfter staden” och önskar en ”seriös, trovärdig och framförallt långsiktig satsning på vår flygplats” (Corren Debatt 17/11) borde inse att en sådan satsning inte kan ske med nuvarande lokalisering av flygplatsen. Vid en flyttning till Malmen eller annat läge relativt nära staden frigörs mycket mark för bostadsbebyggelse. Då kan staden växa på bredden och innerstaden bre ut sig på andra sidan Stångån.

En nedgrävning av järnvägen och flyttning av resecentrum är som att kasta pengarna i sjön. Stadens ledning och det lokala näringslivet bör istället satsa resurser på en flyttning av flygplatsen. Dessutom bör regionen satsa på att underhålla och förbättra järnvägspendlingen från Linköpings kransorter, där det torde finnas stora möjligheter att bygga många bostäder, till betydligt lägre boendekostnader än i Linköpings tätort.

Om ni tycker det har varit svårt att se Linköpings problem och möjligheter på detta sätt ska ni inte gräva ner er för det – men gräv inte ner järnvägen heller och ta ett snack med Saab om flygplatsen.

Hans Skogsfors

Läs mer om