Trafiken har blivit politikers lekstuga

Vallarondellen. 40 kilometer i timmen är ett skämt, anser skribenten.

Vallarondellen. 40 kilometer i timmen är ett skämt, anser skribenten.

Foto: Johnny Gustavsson

Ordet fritt2015-02-03 06:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Numera har kommunerna inflytande över hastighetsgränserna. I vår stad med katastrofala konsekvenser, och just nu pågår en kollektiv idiotförklaring av Linköpings bilförare.

En säker trafik står högt på min dagordning men de nya gränserna har målmedvetet satts mycket långt under vad som behövs för en god trafiksäkerhet.

Enskilda politikers visioner och lekstuga tillåts förpesta en hel stad. Reformen borde föregåtts av en folkomröstning då Linköpings mycket aggressiva inställning till biltrafik kan vara avgörande för om man överhuvudtaget vill bo i staden.

40 i Vallarondellen är ett skämt. Varken fotgängare eller cyklister finns i närheten. Samma sak Malmslättsvägen. Större leder har fått 40 vid varje ljusbevakad korsning. För säkerhets skull gäller 40-gränsen flera hundra meter innan och efter.

Nyligen förstördes avsiktligt flödet via Hamngatan för att tvinga trafikanterna till långa omvägar. Av samma skäl fick Tullbron en bussfil. Och så vidare … Linköpings innerstad är redan döende. Stadsförfulning, höga p-avgifter och mångårigt maximalt försvårande av framkomligheten har gjort sitt. Nu tapetseras dessutom city med nya hastighetsskyltar. Förr eller senare överbelastas man och missar en med risk för böter eller indraget körkort som följd. Den kloke avstår besök i innerstaden och väljer Tornby i stället.

Vad blir nästa steg i Trafik-Sveriges Pyongyang? Trängselskatt i Jägarvallen, hockey­hjälm vid promenader eller person med varningsflagg framför varje bil?

Släpp prestigen, gör om och gör rätt! Det räcker nu!

Läs mer om