Svar på ”Vad händer med trafiksignal i Mjölby?”, 27/2.
Att installera ett nytt trafikljus på Skänningevägen vid Egebyskolan, är inte optimalt. Eftersom vi just nu utreder hur vi ska förbättra trafiksäkerheten på sträckan Vetagatan–kyrkogården, har vi tre obevakade övergångsställen på sträckan. Med dagens kunskap om trafiksäkerhet vet vi att trafikljus inte ger några stora förbättringar när det gäller säkerhet för fotgängare.
Trafiklagstiftningen ändrades år 2000, då fick fordonsförare väjningsplikt mot gående på obevakade övergångsställen. Efter lagändringen så behövs endast signalreglerade övergångsställen på platser med stor mängd gående och stor mängd fordonstrafik. Mängden gående kan motivera att en trafiksignal behövs för att fordonen ska kunna ta sig fram, eftersom fordonen har väjningsplikt mot alla gående. Vi har inget övergångsställe med så hög trafikbelastning i Mjölby tätort att detta motiveras.
Vår målbild är att Skänningevägen på den aktuella sträckan ska ha tillåten hastighet på 40 kilometer i timmen och med lämpliga trafiksäkerhetsåtgärder för oskyddade trafikanter. Ett aktivt varningssystem liknande det som finns på Järnvägsgatan och som aktiveras genom radaranmälan är en av åtgärderna som vi tittar närmare på.