Tidigare när man larmade med hemtjänstens trygghetslarm kom man direkt till personal vid det servicehus som man tillhör. De svarade snabbt och man kunde framföra orsaken till att man larmat. Så bra får det tydligen inte vara.
Nu när man larmar kommer man till en larmcentral. Från det man tryckt på larmknappen tar det lång tid tills det kommer en signal om att centralen tagit emot larmet. Ingen personal svarar. Efter ytterligare en lång stund kommer en ny signal som talar om att centralen har mottagit larmet. Fortfarande ingen person som svarar. Efter ännu en lång stund svarar en stressad person som frågar vad man vill och denne person larmar i sin tur servicehuset.
All den väntan är lång för den som kanske har ramlat eller av annan anledning behöver snabb hjälp.
Nu väntar ännu en lång väntan för den som larmat innan personal från hemtjänsten infinner sig. Önskvärt är att hemtjänstpersonalen omgående efter kontakten med larmcentralen sätter sig i förbindelse med den som larmat. Då kunde de som förr i tiden få information om vad som orsakat larmet och då kunna avgöra vad som krävs för hjälp samt samtidigt ge ett besked om hur fort de kan infinna sig.
Jag kan inte se någon anledning till varför man ska behöva en särskild larmcentral. Såväl hemtjänstens personal som den som larmat skulle vara gagnade av att sköta det hela på egen hand.