Två vägval för snabba tåg

Järnvägsbro E4an tåg motorväg trafik.

Järnvägsbro E4an tåg motorväg trafik.

Foto: Niclas Sandberg

Ordet fritt2016-02-10 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om Linköpings station ska ligga vid höghastighetsbanan måste den gå i en tunnel under flygfältet på Malmen. Då kommer banan att gå en betydligt genare väg mot Tranås än vid E4.

Med banan längs E4 behövs ingen ny station i Linköping, det räcker att komplettera med nya spår vid nuvarande station och ersätta befintlig bro med en ny bredare cirka 80 meter norr om Tullbron. Anslutningarna blir troligen vid Tokarp och den planerade öster om Tallboda.

Om en ny station trots allt blir aktuell är ett läge öster om Stångån ett sämre alternativ. En tunnel blir för dyr och en gigantisk bro blir för dominerande i stadsbilden. Båda alternativen innebär att området öster om Stångån blir en stor trafikplats med många bussar, cyklar och bilar. Det minskar avsevärt utrymmet för ny bebyggelse. Det kräver också omfattande investeringar i gatunätet. Med hänsyn till alla tågresenärers genomsnittliga restider från dörr till dörr är en ny station väster om Steningeviadukten väl så bra och ger mera plats för bebyggelse öster om ån.

Komplettera eventuellt med nya broar och underfarter för att minska järnvägens barriäreffekt.

Spåren går att bygga in i en tunnel ovan jord för att ge mera plats för ny bebyggelse och minska bullret från tågen. Ekonomi och miljökrav avgör vilka sträckor som är lämpliga att bygga in helt eller delvis.

Sune Sandström

Läs mer om