Vi håller inte med om att brister i omsorgen beror på upphandlingar. Tvärtom pekar allt på motsatsen. Vi kan exempelvis titta på två tidigare upphandlade boenden som tagits tillbaka till kommunen. 2012 återtogs Koppargården av Stockholms stad. Sedan dess har de äldres trivsel rasat. Samma år återtog Umeå vårdboendet Skräddaren. Nu larmas det om personalflykt, vantrivsel och att brister inte rapporteras. Såväl personal som anhöriga vill tillbaka till den gamla utföraren. Det är inte en väg som vi vill att Linköpings äldreomsorg ska gå.
Man ska inte tro att statistik visar hela verkligheten, men här är några exempel. Enligt Svenskt Kvalitetsindex är äldre nöjdare med omsorgen i privat driven äldreomsorg än i den kommunala. Enligt Socialstyrelsen är privata utförare bättre än kommunala på de flesta kvalitetsindikatorerna man mäter. När Stockholms stad följde upp kvalitén förra året upptäckte de att de privat drivna boendena var bättre än de kommunala på att leva upp till kommunens kvalitetskrav.
Därmed inte sagt att privata alltid är bättre. Föredömen och skamfläckar finns både i kommunal och privat äldreomsorg och Leanlink håller hög kvalitet. Men vi vill vara tydliga med att grova generaliseringar om privata utförare inte kommer de äldre till gagn.
Kvaliteten beror främst på personalens kompetens. Det handlar om chefens ledarskap, om värdegrunden i arbetslaget och om undersköterskornas kompetens och engagemang. En mångfald av utförare ger även en bra kvalitetsutveckling.
Upphandlingar är inte odelat bra, men tills vi fått en bättre lösning på plats så får vi inse att upphandlingar är det minst dåliga alternativet.