Är nu inne på mitt elfte år som färdtjänstresenär. Så det har blivit ett otal resor, många mil, olika chaufförer och en hel del ”sightseeing” runt vår stad. Frånsett några smärre incidenter har det fungerat bra och jag beundrar dessa tjejer och killar som jobbar inom färdtjänsten. De är alltid trevliga och hjälpsamma, aldrig att något är svårt eller besvärligt för dem. När Samres stod som arbetsgivare var det stress och åter stress. Helst skulle de vara på två ställen samtidigt. Kom de försent till någon så kunde de vänta sig en känga.
När vi fick veta att Östgötatrafiken skulle ta över blev det givetvis mycket prat och spekulationer. Både mellan kunder men även med chaufförerna. Kontentan av det hela blev alltid: ”Det kan i alla fall inte bli sämre.”
Men ... se det kunde det. Mycket sämre! Nu när man ringer beställningscentralen så är det många som ringer och man blir placerad i kö. Det kan vara elva stycken före och en väntetid på sex till sju minuter. Har aldrig varit med om detta under mina elva år. Det finns aldrig några bilar, alla är upptagna. Ringer man från stan och vill åka hem får man vänta i tre timmar. När man efter lång väntan får en bil så får man höra att chauffören stått stilla kanske en timme, ibland mer för att få en körning. De förstår ingenting.
Så jag vill fråga ansvariga på Östgötatrafiken: Var ”klickar” kommunikationen mellan de olika instanserna? Någonstans måste ju vara fel. Snälla, rätta till felet snart.