Jag bevittnade nyligen en händelse där en familj med en 4-månades baby och en 4-åring skulle åka på semester med X2000-tåget från Linköping till Köpenhamn, och sedan vidare till Legoland.
De var inte tillräckligt snabba med att lasta in barn och bagage på tåget, så underredet till barnvagnen med bärsele, regnskydd och ståplatta i korgen stod kvar på perrongen när tåget körde iväg. En person tog hand om den halva barnvagnen och gick till Östgötatrafikens kontor och bad att få lämna in den där. Men på Östgötatrafiken vägrade man att ta emot dessa kvarlämnade ägodelar.
En stund senare letade en bror till pappan i familjen efter barnvagnsunderredet med tillbehören på stationen, men då var allt redan försvunnet.
Så bedrövligt dåligt av Östgötatrafiken att inte kunna vara tillmötesgående, eller att kunna gå utanför regelverket, så att man kan hjälpa till med att ta hand om allt detta, del till en barnvagn och bärsele, ståplatta och regnskydd, och förstå att det är kvarglömda grejer, som en småbarnsfamilj verkligen behöver!
Och lika dåligt av den som stal och la beslag på dessa barnsaker, innan nästa tåg hann hämta upp dem!
Kan ni föreställa er hur det var för familjen att komma fram med två små barn och bagage och bara en barnvagnsöverdel utan hjul och ståplatta?
Men ett stort tack till dig som reagerade på att något var fel, och som gjorde ett försök att lämna grejerna till det enda öppna tågkontoret som finns på Linköpings station!