Var redo med fler alternativ för Ostlänken

Spårdragning. Att låsa sig vid för få alternativ kan visa sig kostsamt, resonerar skribenten.

Spårdragning. Att låsa sig vid för få alternativ kan visa sig kostsamt, resonerar skribenten.

Foto: Peter Jigerström

Ordet fritt2016-02-01 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tunnel är allas drömsscenario för Linköping. Alternativet är 100 meter bred betongbro rakt över stans hjärta. Men det handlar inte om en tunnel. Det är många spår som ska till och flera parallella tunnlar; vardera cirka 6,5 km. Tunnlar möjliga? Kanske. Dyrt/dyrare? Ja, tyvärr! Vill Sveriges skattebetalare lägga 1 till X antal miljarder extra för stadsutveckling i Linköping?

Norrköping har förstås tecknat sitt avtal och övergivit Linköping att ensamma kämpa för tunnlarna som del av en regional lösning. Motparten har dock redan sagt nej. Trafikverket har utrett "förbifart Linköping" med spår längs E4. Vår förhandlingsposition är inte god. Projektet står nu fem i tolv och alternativen bör ses över – så att vi inte i slutändan står här med en bro som absolut ingen vill ha och som inte bygger staden för framtiden.

Tänk stort men gärna ännu större! Linköpig utvecklar massor av egen talang, entreprenörskap och möjligheter. Nu när vi äntligen får bygga i staden igen, står vi inför en fantastisk expansion. Det ligger i vår egen hand att realisera. Vi klarar det!

Varför då bara en tågstation? Vi borde vilja mer! Varför skulle inte Linköping kunna ha två tågstationer – en station för riks/utrikestrafik och en regional citystation? Brist på självförtroende? Många städer har fler än en station – också just med uppdelning mellan stationerna i regional- och rikstrafik.

Tänk en ny, modern och vacker station utanför Skäggetorp med fantastisk entré till staden längs Bergsvägen och som ger utrymme för stadsexpansion längs med vägen över tid. Som ett möjligt tredje alternativ.

Detta tillsammans med flytt av befintligt stationsområde över ån för ett fungerande resecentrum, bangård och alla regionala anslutningar – bussar, Stångådalsbana, pendeltåg – samt nära ny flygplatsterminal.

Höghastighetståg och godstrafik längs E4 och med bara 2–3 spår för persontrafik genom staden. Med möjlighet till citymiljö österut och att återerövra bangården tillsammans med hela Nykvarn som del av stadens miljöer.

Skäggetorp är lättillgängligt för många, bland annat från Ekängen, Ljungsbro och den nya Vasastaden. Skillnaden blir marginell för resande från Sturefors eller boende och företag i city. Skillnad för Mjärdevi, sjukhus med flera är försumbar. Effektiva shuttlelösningar tar resande enkelt mellan stationerna.

Om Linköpingsborna redan klarar att åka till Tornby för att handla mjölk och skjortor, kan vi nog också ta oss dit när vi vill resa till Stockholm eller Berlin. Och bara lugn, tågen kommer att stanna till i Linköping. Vi får däremot inte bli stående mellan hötapparna, förbered istället alternativen inför förhandlingarna. Tänk störst! Vi klarar det!

R Berzelius

Läs mer om