Varför så dyrt via app?

Skattepengar. Östgötatrafiken finansieras till betydande del med skattemedel, vilket påverkar prissättningen, skriver vd Paul Håkansson i ett svar.

Skattepengar. Östgötatrafiken finansieras till betydande del med skattemedel, vilket påverkar prissättningen, skriver vd Paul Håkansson i ett svar.

Foto: Jeppe Gustafsson

Ordet fritt2015-06-29 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När jag häromdagen kom till Linköping med tåg kom jag på att jag inte hade med mitt Östgötatrafiken resekort. Jag bestämde mig för att köpa enkelbiljett via Östgötatrafikens mobilapp till stadsbussen. Det blev skamligt dyrt med nästan dubbla priset mot resekortet – 35 kr för en enkelresa! Jag kan förstå att man tar extra betalt ifall man köper biljett via automat eller manuellt men på vilket sätt kan kostnaderna för Östgötatrafiken vara nästan det dubbla när man handlar via appen?

Jag kom ifrån Köpenhamn. Där fungerar det precis som jag efterfrågar! Där är det samma pris om man handlar via app eller via resekort. Däremot är det dyrare via automat eller manuell betjäning.

Dessutom kan man handla alla typer av biljetter via mobilappen, såsom 24-timmarskort eller till och med månadskort. Detta underlättar både för turister som då kan använda mobil­appen och dagliga pendlare som väljer olika former av resekort.

Jag skulle bli nöjd om Östgötatrafiken sänker priset på enkelbiljetter via deras mobilapp till ett rimligare pris som motsvarar deras kostnader! Linköping skulle bli en mer turistvänlig stad om man även möjliggjorde fler typer av biljetter via mobilappen när det inte finns så många alternativ i dag för turister, när manuell betjäning ombord på stadsbussar inte finns. Jag hade gärna sett att möjligheten till resekort och månadskort fanns via appen!

Alexander Nordström

Östgötatrafiken svarar.

Prissättningen av våra biljetter grundar sig på de prioriteringar som vi får från vår ägare Region Östergötland. Högst prioriterar vi arbets- och studiependling och därför är priset på månads- och årskort lägst och priset för enkelbiljetter högre. Priset för olika enkelbiljetter skiljer sig även eftersom försäljnings­omkostnaderna varierar.

Då knappt hälften av våra intäkter kommer från biljetterna och resterande del täcks av skattemedel så kan vi inte subventionera fler kundgrupper än de som vi ska prioritera.

En nackdel som app-biljetten har är att vi för närvarande inte kan få ut den resandestatistik som vi behöver för att kunna planera vår trafik effektivt och optimalt. Men den tekniska utvecklingen pågår och vi följer med stort intresse möjligheterna till maskinell avläsning av app-biljetten och förbättrad statistikfunktion. Om utvecklingen är positiv så hoppas vi även kunna erbjuda app-biljetten till kunder utanför tätorterna.

Paul Håkansson

vd Östgötatrafiken

Läs mer om