Lördag 29 augusti på väg hem till Hackefors, klockan är 11.39, då går bommen ner vid Saabrondellen, jag står som femte bil vid bommen.
Bra, tåget kommer och passerar, klockan är 11.40. Minuterna går, köerna med bilar växer på båda sidor. Då klockan är 11.45 kommer nästa tåg men vad händer, jo det parkerar i backen ned mot övergången? Där står vi arma bilåkare, motorer börjar stängas av dörrar åker upp, köerna växer, irritationen stiger!
Klockan blir 11.49, då går bommen för cyklister upp vid cykelbanan. Klockan tickar vidare och blir 11.51, då börjar bommarna gå upp, tåget står fortfarande still i backen ner mot vägen. Jag kör hemåt och ser att kön från Åtvidabergshållet når till Saab civila.
Varför funkar det så dåligt i denna ”supermoderna” övergång med sensorer etcetera för övervakning så inget finns på spåret. När kommer Trafikverket få ordning på tekniken?
Nu tog det alltså 12 minuters väntan och hundratals bilar väntande på tomgång för att passera övergången.
Har vid tidigare tillfällen också konstaterat att det ”normalt” tar 2,5 till 3 minuter från bom ner till bom upp. Varför skall det ta 2,5 till 3 gånger så lång tid vid denna övergång som vid övergången på Fordonsvägen/Skonbergavägen i Hackefors som inte har alla dessa sensorer?
Bengt
Trafikverket svarar:
Vi fick olyckligtvis ett fel i anläggningen som orsakade att tåget inte kunde köra vidare den 29 augusti.
Bommarna går lika fort som andra men vid Åtvidabergsvägen går utfartsbommarna ner senare för att fordon som är inne i korsningen ska hinna ut.
Däremot går samtliga bommar upp samtidigt.
Åtvidabergsvägen har en olycklig korsningsutformning med järnväg och väg som går nästan parallellt vilket medför att förringningen innan bommarna börjar gå ner blir betydligt längre än de flesta andra korsningar.
Just för tillfället finns en hastighetsnedsättning för järnvägstrafik på grund av att hinderdetektorer saknas som ytterligare påverkar tid innan tåg passerar korsningen.
Förhoppningsvis har vi hinderdetektorer på plats juni 2016.
Stefan Blomgren
Trafikverket