I Corren 21 december kunde man läsa att 12 000 elbilar finns i Linköping år 2030, enligt en prognos. Ursäkta, men måste inte elen till de nya dyra laddstolparna och bilarna produceras någonstans?
I Sverige svarar vindkraften för endast 10 proent av elen och slutar det blåsa en kall vinterdag då blir det inget alls. Även om man skulle sätta upp vindkraftverk från Umeå med 300 meters lucka runt hela kusten till Hallands Väderö skulle den då bara ge elkraft motsvarande en kärnkraftsreaktor. Under förutsättning att det blåser. Vattenkraft och kärnkraft svarar för i princip hälften av Sveriges elbehov. Det behövs bara en köldknäpp om hösten så importerar vi kolkraft från Polen och Danmark motsvarande 1,5 kärnkraftverk.
Vart tog den fossilfria bilen vägen i detta? Köpa elbil och tro att man hjälper miljön till 100 procent är en chimär. Stänger vi ned elkraftverken som en del vill, då får miljöbilarna stå stilla eller också får vi frysa en hel del.
Trots det negativa om elbilar finns det lösningar med att minska ordenligt på miljöfarliga utsläpp.
HVO-diesel tillverkat av slakteriavfall och rapsolja som driver stor del av Östergötlands busspark är en lösning. Den är dyrare, men skulle staten mena allvar med miljösatsning skulle bränsleskatten justeras ned. Det är dessvärre inte troligt! Etanolbilar är i stort sett helt ute och likadant är det med gasdrivna fordon. För regeringen är det viktigaste skatterna, och blir det elbilar i stor omfattning kommer skatterna att komma ikapp och då blir det dyrare med elbilen igen!
Jan Ågren
Linköping