Varken bro eller tunnel blir bra

Ordet fritt2015-11-19 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Spår längs E4 ger nya möjligheter”, sign K-A 13/11

Trafikverket har tittat på spår parallellt med E4 och ser många problem med en sådan lösning. Det är mycket svåra markförhållanden där med djup lera. Öster om Linköping skulle man bli tvungen att flytta på många verksamheter. Väster om Linköping finns liknande problem och där finns också skyddsvärd natur som skulle skapa svåra avvägningar.

En eventuell ny station i Linköping bör ligga inom föreslagen utredningskorridor. Det ger minst ingrepp i befintlig bebyggelse. En tunnel blir för dyr och gigantisk bro blir för dominerande i stadsbilden. Båda alternativen innebär att området öster om Stångån blir en stor trafikplats med många bussar, cyklar och bilar. Det begränsar kraftigt utrymmet för ny bebyggelse. Det kräver också omfattande investeringar i gatunätet.

För Ostlänken behövs ingen ny station. Det räcker att komplettera med nya spår vid nuvarande station och ersätta befintlig bro med en ny fyra spår bred cirka 80 meter norr om den nuvarande. Det innebär att kostnaden för att bygga Ostlänken blir flera miljarder kronor lägre.

Det är först vid bygget av nästa etapp av Götalandsbanan det kan bli aktuellt med en ny station. Med hänsyn till alla tågresenärer är då en ny station väster om Steningeviadukten väl så bra vad gäller res­tider som en station öster om Stångån.

Sune Sandström

Läs mer om