Vill myndigheter slippa medborgarna?

Ordet fritt2016-04-15 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att få kontakt med myndigheter, olika serviceförvaltningar etcetera verkar nästan omöjligt. Har beslutsfattare på alla nivåer bestämt att kontakt med medborgare inte skall förekomma? Häromdagen visade en person på en kö till polisen som var oändligt lång, han hade 109 samtal före sig i kön.

Kontaktar man vårdcentral blir man anmodad att uppge telefonnummer, så långt är det bra, men sen kommer vi ringer upp dig klockan så-och-så, lika med om tre timmar.

Försökte få kontakt med arbetsterapeut via telefon under tre timmar, ”vi har många som ringer, försök lite senare”. När inträffar det där lite senare?

Något har gått totalt snett i Sverige, finns det för lite personal eller vill man visa att man är mycket strängt upptagen och inte hinner med vad man har åtagit sig?

Eller vill man helt enkelt inte vidkännas kontakter med människor på telefon? Sätt i så fall ut adress så man kan försöka brevledes. Men det kanske inte går det heller om man inte sänder med svarskuvert.

EB

Läs mer om