Stångåstaden har de senaste åren lagt 250-300 miljoner kronor årligen på underhåll. Något som ingår i den hyra hyresgästen betalar.
Hyrorna i Sverige fastställs genom en förhandling mellan hyresmarknadens parter. Det innebär att fastighetsägaren förhandlar fram en hyresnivå med en hyresgäststyrd organisation, företrädesvis Hyresgästföreningen.
Hyresgästerna är skyddade av att hyran ej skall sättas för högt genom bruksvärdessystemet. På Hyresnämndens hemsida kan man läsa: "En lägenhets bruksvärde är det praktiska värde den har ur hyresgästens synvinkel ? Det är hur hyresgäster i allmänhet värderar lägenhetens egenskaper som bestämmer dess bruksvärde. Olika individers skilda värderingar och behov påverkar inte bruksvärdet."
Vad gäller vårt hyresgäststyrda lägenhetsunderhåll (HLU) så erbjuds alla hyresgäster med regelbundna intervall möjligheten att få exempelvis sina ytskikt som tapeter utbytta. Väljer hyresgästen att avstå renovering får man en så kallad HLU-rabatt. Därmed blir nettohyran som hyresgästen betalar lägre. När åtgärderna sedan genomförs tas också HLU-rabatten bort och hyresnivån återgår till grundhyran. Det här kan ibland uppfattas av hyresgäster som att man får en ökad hyreskostnad när man i själva verket har bott billigare under en tid för att man valt att avstå HLU.
Samma sak gäller vid andra typer av underhåll och reparationer. Ökar bostadens standard däremot så ökar också hyran. Att vi reparerar, åtgärdar brister, renoverar stammar etcetera ingår i hyran. Det är inget man betalar extra för. Gör man däremot förändringar i lägenheten genom så kallade standardhöjande åtgärder, vilket påverkar bruksvärdet, görs också en justering av hyresnivån efter förhandling. Ett exempel på en standardhöjande åtgärd är när man byter ut plastmatta mot kakel och klinker.
Vi kan hålla med om att systemen kan verka krångliga men viktigast att komma ihåg ifrån detta är att man som hyresgäst inte betalar för reparationer och underhåll - det ingår i hyran.