Servicebesöken inom hörselvården är avsedda för kontroll, justering och reparation av hörapparater. Inte minst kostnaden för reparation är oftast avsevärt högre än de 100 kronor som patienten betalar per servicebesök. Kostnaden utöver patientavgiften bekostas av landstinget. Att behöva besöka hörselmottagning för service så ofta som de cirka 10 gånger som insändaren antyder låter högst osannolikt. Då bör man nog ifrågasätta valet av hörapparat eller också har man för höga förväntningar på hörhjälpmedlet.
Landstingets upphandlade sortiment av hörapparater innehåller inga utgående hörapparatsmodeller. Hörapparaten utbytes endast då den är utsliten eller när berörd individ fått försämrad hörsel. Att vara yrkesverksam eller ung utgör således i sig inget skäl till att byta hörapparat.
Det finns inga begränsningar vad gäller att testa olika hörapparater i samband med hörapparatsutprovningen. Tillsammans med patienten väljs den typ av hörapparat som bäst passar patientens behov. Patienten lånar sedan hem hörapparaten och provar i hemmiljö innan hon/han bestämmer sig. Att börja använda hörapparat innebär att träna upp en förmåga som delvis gått förlorad på grund av hörselskadan, en process som tar tid och kräver vilja och energi.
I Halland, Västra Götaland samt i Örebro får man hörapparat avgiftsfritt. I alla övriga regioner och landsting får man betala en avgift som oftast ligger på samma nivå som inom vårt landsting, det vill säga 500 kronor per hörapparat.