Språkproblem gör undervisningen svårare

Svar till Paerdy Gartéus, 17/9.2013-09-21 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Gartéus har bekymmer angånde skolan i Sverige, och skriver bland annat: ”...lärare sitter i sitt lilla klassrum och kuckelurar och låter ingen annan ha insyn i hur de arbetar.” Det är långt från dagens verklighet. Dagens lärare är uppbundna av allehanda plikter förutom själva undervisningen: egen planering, förbereda prov, rättning av prov, kontakter med föräldrar inklusive kvartssamtal och liknande, planeringsmöten med kollegor på skolan, skriftlig rapportering hit och dit, betygssättning, egen fortbildning ...

Gartéus frågar: varför är dagens skola så mycket sämre än gårdagens kunskapsmässigt? Tja, om det nu är så illa, så kan det bero på ett flertal saker. Skolan har till exempel inte ”samma sorts barn” som för 30 år sedan. Invandringen har gett den svenska skolans ett förändrat elevunderlag. På många mindre orter är kanske förändringen ingen eller obetydlig, men i alla större städer är skolorna påverkade genom att så många elever har invandrarbakgrund. När många elever i klasserna talar dålig svenska försvårar det verksamheten, det är självklart! Många lärare gör berömvärda insatser för att hjälpa dessa barn över språkbarriärerna, och det är lovvärt, men ingen kan trolla!

Man önskar att skolmyndigheter och media kunde ärligt redogöra för dessa problem i stället för att låtsas att allt är frid och fröjd.

Läs mer om