Correns flygreporter: Ett historiskt bakslag

På fredagen kom beskedet som Saab fruktat: Finland väljer att satsa på det amerikanska stridsflygplanet F-35. Ett historiskt bakslag, skriver Correns flygreporter, Fredrik Quist.

Krönika2021-12-10 15:11
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Saab hoppades ta hem den största exportordern i landets historia. Men så blev det inte. 

Fredagens besked från den finländska regeringen kom inte som en chock med tanke på att uppgifterna om det finska valet läckte ut i media redan i söndags. Men för den svenska försvarskoncernen innebär beslutet ett svårt, kanske rent av historiskt, bakslag. 

Saab har lagt åtskillig tid och åtskilliga miljoner kronor på att försöka sälja den nya versionen av Gripen till grannlandet. Företaget hade utlovat att en del av tillverkningen skulle ha skett i Finland och hade en gedigen uppbackning av den svenska regeringen och försvarsledningen. 

Det som verkade tala till Saabs fördel denna gång var det omfattande försvarssamarbetet mellan Sverige och Finland. I praktiken skulle det svenska och finska flygvapnet ha kunnat bilda en gemensam styrka med betydande potential att avskräcka fientligt sinnade länder från att närma sig ländernas luftrum. 

Men den här typen av affärer handlar, som Saab många gånger bittert har fått erfara, inte bara om hur bra och prisvärda stridsflygplan som företaget kan producera. En vapenaffär på 100 miljarder kronor är storpolitik. Genom att ännu en gång köpa amerikanska stridsflygplan försäkrar sig Finland om ett säkerhetspolitiskt stöd från världens starkaste försvarsmakt. 

Saabs enträgna försök att sälja den nya Gripen-versionen har hittills mest slutat i motgångar. Länge verkade Schweiz köpa planet. En folkomröstning satte stopp för de planerna. I likhet med Danmark och Norge valde Schweiz att köpa F-35. 

Den hittills enda exportframgången för Gripen E/F står affären med Brasilien för. Saab tog hem beställningen på 36 stridsflygplan i en situation när det just hade avslöjats att den dåvarande presidenten Dilma Rousseff hade fått sina telefonsamtal avlyssnade av amerikanska NSA. Den gången gynnades Saab måhända av de storpolitiska förvecklingarna. Brasilien valde bort amerikanska F-18 Super Hornet. 

Näst på tur att bestämma sig för ett nytt stridsflygplan är Kanada. Ännu en gång ställs Saab och Gripen mot Lockheed Martins F-35. Endast en obotlig optimist kan rimligen förvänta sig att Saab kommer att gå vinnande ur den striden. 

Vad ska Saab göra? En väg till framgång tycks vara att samarbeta med den amerikanska flygindustrin. Kanske kan skolflygplanet T-7A bli en exportsuccé?