Hysteriskt om klimat

KLIMATHYSTERIN exploderar. Sans och måtta trängs ner i diket. Värsta exemplet hittills: De "miljömedvetnas" lovsång över etanolbilen. För en tid sen läste jag en intervju med en snubbe som stolt visade upp sin "miljöbil", en stor, biffig sak med närmare 300 hästar undre huven. Etanoldrift, sim salabim! 10 000 kronor i miljöbilspremie. Tycker snubben att etanolen är för dyr att tanka, fyller han tanken med vanlig bensin. Hokus pokus, leve miljön!

krönika2007-10-05 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

KLIMATHYSTERIN exploderar. Sans och måtta trängs ner i diket. Värsta exemplet hittills: De "miljömedvetnas" lovsång över etanolbilen. För en tid sen läste jag en intervju med en snubbe som stolt visade upp sin "miljöbil", en stor, biffig sak med närmare 300 hästar undre huven. Etanoldrift, sim salabim! 10 000 kronor i miljöbilspremie. Tycker snubben att etanolen är för dyr att tanka, fyller han tanken med vanlig bensin. Hokus pokus, leve miljön!

KLIMATHYSTERIN exploderar. "Alla" kräver snabba, resoluta och djärva grepp. Inga medel får sparas i ansträngningarna att reducera koldioxidutsläppen, heter det. Ju mer korkade förslagen är, desto bättre (eftersom klimatdebatten i mycket handlar om att få uppmärksamhet). Men varför börjar vi inte med det mest elementära? Hur vi kör. Den som färdas på vägarna vet att hastigheterna trissas upp. Det finns studier som visar vad höga hastigheter betyder för koldioxidutsläppen: Om alla kör lagligt minskar utsläppen av koldioxid med drygt 700 000 ton per år (gäller de statliga vägarna). Dessutom skulle dödsolyckorna minska markant och färre skadas.

700 000 ton per år. Varför satsar inte alla klimatmedvetna politiker och Vägverket på att föra ut den informationen?

SÅ VAD GÖRA: Bäst vore att alla konverterade och gick över till veteranbil. De rattas sällan i mer än 90 knyck.

JAMES DEAN höll högre hastighet när han kraschade med sin Porsche 550 Spyder den 30 september 1955. I alltid lika läsvärda Riksettan, OK:s tidning, skriver Sten Berglind, Sveriges bäste journalist, om kraschen på Highway 466.

HÖST & SNART VINTER. Vi bil­åkare kollar ljusinställning, däck med mera. Det är viktigt att se och att synas. När ska fotgängarna fatta detsamma? Är det inte hög tid att införa lag på att fotgängare måste bära reflexväst på landsväg? Västar finns att köpa på Correns redaktioner.

Läs mer om