Eller är det skrivbordsprodukter av ingenjörer som är understimulerade eftersom allt snart är uppfunnet.
"Förra modellen pep när föraren inte tagit på sig bältet inom tre sekunder. Låt nästa årsmodell pipa när förardörren är öppen, när nyckeln sitter i men föraren lämnar sopor i soptunnan, när bagageluckan öppnas, när bagageluckan stängs, när någon passerar bakom bilen, när bilbältena i baksätet inte tagits på (eftersom det inte sitter någon där) . . .
Gubben behöver snart byta kärra och prio ett är en bil som håller käften. På sikt hotar hans bils evinnerliga pipande vår mentala hälsa.
Den nya bilen ska förstås vara hög, så att man kan ta sig in i och framför allt ur utan att behöva välta ut ståendes på alla fyra. Släpa arslet i asfalten har vi gjort så det räcker. Att fotknölar och öron ska befinna sig på samma höjd över havet känns inte angeläget.
Om jag byter bil så ska jag (förutom att den är så miljövänlig som möjligt) kräva följande:
Den ska inte vara försedd med utskjutande trösklar som resulterar i konstant leriga vader.
Jag ska själv kunna byta bilens lampor och inte behöva lämna in den två timmar på en märkesverkstad varje gång halvljuset går sönder, vilket det på nya bilar gör väldigt ofta.
Helljuset ska sättas på – och kopplas ifrån – genom att man drar spaken mot sig och inte ifrån sig, som på min fransos. Inte heller ska den ha den totalt ologiska lösningen med att en lysande ac-lampa betyder att ac:n är av, släckt att den är på.
Automatspaken ska föras framåt för färd framåt och bakåt för färd bakåt, inte som nu, tvärtom.
Den ska vara helt tyst. Möjligen kan jag acceptera ett litet pip om jag är nära att backa in i något.
Förr visste man var bilens hörn befann sig, men moderna bilars sluttande "axlar" är det inte så. Ofta ser man bilar som är parkerade med en hel meters marginal till p-rutans främre stopp. Och backkameror får man ju yrsel av.
Jag förordar snöpinnar jag. Sådana där orange plastpinnar med reflex på mitten som vi har längs landsvägarna och som markerar var vägen slutar och diket börjar. Tänk att med ett enkelt knapptryck kunna hissa upp fyra snöpinnar, en i bilens vardera yttersta hörn, vid parkering. Eller självlysande lasersvärd kanske?
Jag kan tänka mig många som verkligen INTE vill ha den här utrustningen, men nog kunde man åtminstone få välja mellan pip och pinnar. (Sitter du i din himmel och skäms över mig nu, Christer Glenning?)