"Skickliga ledare kan minska arbetslösheten" -- så löd rubriken påen krönika av Gunnar Wetterberg här på sidan för några veckor sedan (16augusti). En optimistisk infallsvinkel på ett dystert problem. Men inteen ogrundad optimism. Den så kallade mänskliga faktorn handlar intebara om olyckor, den handlar också om arbetsklimat, risktagande,förmågan att leda och stimulera.
Häromdagen presenterade Presstödsnämnden den årliga rapporten omdagspressens ekonomi -- ett annat problemområde som ofta föranlettdystra profetior om dagspressens snara död. Men professor Karl ErikGustafsson kunde berätta att det går utmärkt för stora delar avdagspressen. Sammantaget har den bättre ekonomi än riket i stort. Detfinns dock några problembarn -- eller kanske ska man sägaproblemåldringar. Morgontidningarna i storstadsområdena går dåligt.Störst problem har Bonnierägda Dagens Nyheter, med en förlust som ärfem gånger större än konkurrenten Svenska Dagbladets. Även Sydsvenskanhar tappat rejält i lönsamhet.
Den tidning som däremot går alldeles utmärkt är Aftonbladet. Vadberor det då på? Jag frågade Karl Erik Gustafsson när han presenteraderesultaten för presstödsnämndens ledamöter, till vilka jag hör, och hankom med ett svar som var rätt häpnadsväckande och samtidigthopp-ingivande:
"Den viktigaste enskilda faktorn när det gäller att förklara Aftonbladets framgångar är att de tror på sin produkt."
Kanske hade man väntat sig att en ekonomiprofessor som svarenbart skulle bolla med netto- och bruttomarginaler och andra mer ellermindre begripliga siffror ur rapporten. Men, nej, han talade om denmänskliga faktorn, om det psykiska arbetsklimat som råder på enarbetsplats där medarbetarna tror på sin produkt och mår bra. Och i detliknar han Gunnar Wetterberg som i sin krönika påpekade att ledarskap"alltför ofta reducerats till företagsekonomiska mirakelrecept". Isjälva verket handlar det, skrev Wetterberg, "minst lika mycket ommedmänsklighet och gruppsykologi".
Så vad skulle då problemtidningars ledare kunna lära sig av Aftonbladet?
Att tro på sina medarbetare -- så kan man enkelt sammanfatta KarlErik Gustafssons recept. I det ingår också att ge medarbetarnasjälvständighet, att våga satsa på produktutveckling och att visagenerositet mot branschen i övrigt och inte vara inriktad på attkonkurrera ihjäl kolleger i branschen.
"Det är alltid kring en person som framgångarna uppstår. Nu är detAnders Gerdin på Aftonbladet, på 60-talet var det Sven Sörmark på sammatidning. På Svenska Dagbladet hade man förr Buster von Platen ochMarianne Fredriksson. Alla dessa förtjänar att kallas tidningsmakareoch det är deras skickliga ledarskap som får en redaktion att blommaoch en tidning att sälja."
Med egen erfarenhet av de två sistnämnda tidningsledarna kan jagbara hålla med Karl Erik Gustafsson. Att få ingå i en kreativarbetsgrupp där alla tillmäts lika vikt när jobbet ska göras, vad kanvara mer stärkande för självkänslan -- och för resultatet!