Cecilia Malmström: Flytta EU-parlamentet till Bryssel

Förra veckan samlades Europaparlamentet återigen i Strasbourg. Taket i byggnaden rasade ju som bekant i somras och på grund av reparationsarbeten fick ledamöterna samlas i Bryssel i stället. Det har medfört stora besparingar i pengar (cirka 30 miljoner kronor), men framför allt lett till viktiga effektivitetsvinster. Med ministerrådet bara några kvarter bort har parlamentets ledamöter kunnat få rapporter från EU:s ordförandeland direkt efter att beslut har fattats, vilket annars är en omöjlighet.

Linköping2008-11-03 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förra veckan samlades Europaparlamentet återigen i Strasbourg. Taket i byggnaden rasade ju som bekant i somras och på grund av reparationsarbeten fick ledamöterna samlas i Bryssel i stället. Det har medfört stora besparingar i pengar (cirka 30 miljoner kronor), men framför allt lett till viktiga effektivitetsvinster. Med ministerrådet bara några kvarter bort har parlamentets ledamöter kunnat få rapporter från EU:s ordförandeland direkt efter att beslut har fattats, vilket annars är en omöjlighet.

Parlamentets säte i Strasbourg har gamla anor och valet av den krigshärjade gränsstaden har traditionellt varit en symbol för freden mellan Tyskland och Frankrike. Fortfarande är det samma vision om fred och samarbete som ligger till grund för hela EU. Men mycket har hänt på 50 år. EU har vuxit till 27 medlemsländer, förbi den gamla järnridån som tidigare delade Europa. Samtidigt har det folkvalda Europaparlamentet utvecklats till en beslutande församling med betydande inflytande över den europeiska lagstiftningen och politiken.

Undersökningar visar att EU åtnjuter ett lågt förtroende bland medborgarna i allt för många medlemsländer, även om stödet i Sverige glädjande nog ökar. En viktig utmaning inför Europavalet i juni 2009 blir därför att visa på länken mellan de beslut som fattas inom EU och människors vardag. Men en lika stor utmaning är att göra EU:s institutioner effektivare och visa att de skattepengar som finansierar verksamheten används på ett ansvarsfullt sätt.

Tyvärr är Europaparlamentets flytt mellan Bryssel och Strasbourg i dag ett bevis på motsatsen. Totalt är det över 3 000 personer som tolv gånger per år tar sig den 55 mil långa sträckan mellan parlamentets två arbetsplatser. Den årliga kostnaden för resor, transporter och dubbla parlamentsbyggnader uppgår till över 200 miljoner euro. Till det ska läggas att flygresor och transporter bidrar till ökade utsläpp av koldioxid.

Att parlamentet flyttar mellan två städer innebär alltså betydande merkostnader för EU. Men det medför också att EU-arbetet förlorar i effektivitet eftersom EU-kommissionen och ministerrådet har sin bas i Bryssel. Problematiken med parlamentets flytt bidrar till den utbredda skepsisen till EU i medlemsländerna och ger EU-institutionerna dåligt rykte.

Långt över en miljon européer undertecknade för ett par år sedan ett upprop som jag initierade för att samla Europaparlamentet på en enda ort. Om vi ska vinna människors förtroende för det europeiska samarbetet krävs att vi tar det engagemanget och missnöjet på allvar. Om det var viktig symbolik i att lägga parlamentet i Strasbourg för 50 år sedan bör symboliken i dag handla om att göra EU mer modernt, effektivt och tillgängligt för medborgarna.

Vi måste därför fortsätta att arbeta för att Europaparlamentets arbete helt förläggs till Bryssel. Det är ett långsiktigt mål som kommer att kräva omfattande diskussioner mellan EU-ländernas regeringar eftersom alla måste vara överens om en nyordning. Regeringen har tagit upp frågan i den budgetöversyn som nu pågår.

Vi fortsätter tålmodigt med att väcka opinion för frågan i våra regelbundna kontakter med övriga medlemsländer.

Cecilia Malmström

Läs mer om