Krönika av Björn Eriksson
För mig är detta en fantastisk sommar. Främst för att vår äldsta dotter Lotta gifter sig om någon vecka i Bjärka Säby. Men också för att det är den första sommaren på flera år då jag unnat mig en längre semester.
Nere i Ydre har jag funderat mycket över varför Östergötland är så valhänt i att hantera sina flygplatsfrågor. Före mig har tre landshövdingar försökt hitta konstruktiva lösningar och misslyckats. Jag blir den fjärde i raden som måste konstatera att mot enfald kan man stånga sin panna blodig! Det började med att man sa nej till en gemensam större flygplats. Sedan var argumentet att både Linköping och Norrköping kunde bära egna flygplatser. Trots att utomstående expertis tidigt sa att detta är en utopi utan ständigt ökande tillskott av offentliga medel.
Bifallsropen har ekat för samverkan inom ramen för Fjärde Storstadsregionen. Samtidigt har de flesta tunga frågor lämnats utanför, med flygfrågor som det klarast lysande exemplet. Det är alltid fel tidpunkt att ta upp frågan. Ibland är argumentet att vi ska avvakta allmänna val, ibland heter det att tiden inte är mogen. Ett annat argument som framförts är att någon vill förhandla från "en kommunal styrkeposition".
Vad man missar är att medan gräset gror dör kon. Det är inte längre frågan om vi ska flyga från Linköping eller Norrköping. Utan om vi över huvud taget i framtiden ska ha fungerande flygförbindelser i länet! Äntligen har huvuddelen av näringslivet samfällt konstaterat att man är trött på långbänken. Man vill ha ett gemensamt bolag som trafikerar bägge fälten med fungerande förbindelser för passagerare dem emellan. Ändå tvekar stora delar av det politiska etablissemanget att ta i frågan.
Alltför många politiker menar att man först måste enas om vilka linjer som flyger från vilket fält innan kommersiella krafter "släpps fria". Enligt min mening är det tvärtom. Genom att avpolitisera frågan och låta marknadskrafterna, det vill säga kunderna, styra skulle man visa framsynthet och politiskt klokskap.
Jag är övertygad om att den vanliga östgöten inte bryr sig om vilken av orterna man flyger till eller från. Baradet går några plan. Jag tror också att viljan att betala ständigt ökande offentliga subventioner för att upprätthålla olönsamt flyg till gagn för kommunal prestige är begränsad. En valdebatt i denna fråga vore bra. Liksom över huvud taget frågorna kring vad Östergötland kan göra för att stärka regionen. Jag saknar de handfasta näringspolitiska visionerna. Mitt hopp står till att näringslivet självt verkar vara på väg att fylla det tomrum som bristen på offentliga initiativ skapat.