Förmågan att hantera det offentliga rummet bli allt viktigare. Förr var den offentliga sfären ganska åtskild från den privata sektorn. Däremot var det inte ovanligt med individuella karriärövergångar mellan sektorerna. Det sågs som en merit att ha erfarenhet från bägge världarna. Rågången mellan professionella statstjänstemän och politiker var tydligare än i dag.
Samhällsutvecklingen har gått mot en allt närmare integration mellan privat och offentligt rum. För företag gäller att uppbyggda varumärken snabbt kan eroderas. Medias roll att granska och ifrågasätta har blivit allt tydligare. Till detta kommer framväxten av de sociala medierna som för ett företags varumärke kan vara nog så viktiga aktörer. Exemplet BP och oljeutsläppen utanför den amerikanska kusten är ett belysande exempel på detta.
Paradoxen att offentlig och privat sfär närmar sig varandra samtidigt som människor med erfarenhet från bägge dessa världar blir färre är intressant. Det borde ju vara tvärtom! Här misstänker jag att vi kommer att se en förändring under kommande tioårsperiod.
Mycket kretsar i dag kring kampen om tolkningsföreträdet. Allt oftare kommer frågor om strategi och kommunikation i centrum. Tidsramarna för reflexion krymper. Marknaden blir allt lynnigare och mer lättrörlig. Nya värderingar tränger sig fram. Strategin att tiga "tills det blåser över" fungerar sällan. Ändå väljs den ofta av pressade företagsledningar eller ledande politiker.
Jag menar inte att marknadsekonomin är på väg att försvagas. Bara att det tillkommer nya reglerande krafter. Det handlar om att företag bättre måste förstå hur det offentliga rummet inklusive media arbetar. Hur fungerar offentligt beslutsfattande på lokal nivå? Hur kan man påverka opinion om man har något viktigt att meddela? Varför räcker det inte att skicka ut några pressmeddelande?
Att företagare bör lära känna det offentliga rummet handlar således mindre om myndigheternas kontrollverksamhet utan mera om att kunna utveckla, exponera och försvara sitt varumärke och sina värderingar i strålkastarsken. Att våga ta ett kliv framåt blir allt viktigare. Att initiera diskussion snarare än att respondera på "påhopp" växer i betydelse.
För politiker gäller det att gå från slagord till genuint intresse för företagandet också på mikronivå. Att bara sjunga företagandets lov räcker inte. Ett bra råd på kommunal nivå kan vara att som politiker lära känna några företag på djupet.
Några råd till media tänker jag av artighetsskäl inte ge. Inte heller kring "konsten att hantera media". Alla som tror sig behärska den gengren brukar det gå illa för!