Sitter och bollar en presentation med en engelsman. Den ska hållas på Svensk-Amerikanska handelskammaren i New York, och handla om den svenska matrevolutionen. Svenskar är alla två personer i en, slår britten fast. Den ena delen av personligheten är modern och effektiv, och den andra är konservativ och aningen provinsiell.
Jag hade just berättat att jag tänkte prata om att vi exporterar fredagsmys till hela världen i form av tacos. En av våra stora matexportframgångar är Santa Marias tacos. Det bygger på att vi först importerar kryddor. Sedan hittar vi på något som hela familjen gillar, som är avspänt och superflexibelt. Man kan fylla sina tacos med precis vad som helst: grönsaker, kött, ost, röror och såser. Alla får äta med händerna, och man lagar till det snabbt och enkelt. Det är supersimpel matlagning som alla kan bidra till. Och det är väldigt vi-ska-sitta i soffan-med barnen-vänligt. Och eftersom vi alla jobbar och har våra barn på dagis och fritids är fredagsumgänget med barn heligt. Och då behövs rätt mat. Den maten gör nu succé världen över.
Vi exporterar pepparkakor också. Och till skillnad från oss konservativa svenskar äter amerikaner och kineser ”ginger snaps” när som helst på året. Vi exporterar också vårt lördagsgodis i form av hela lösgodissystem. Det är när vi lyckas konceptualisera mat som det går att sälja med framgång. Det är så man får betalt bra betalt även inom andra industrigrenar – genom förädling. Absolut Vodka är vår största matexport. Den produkten står ensam för tio procent av de 60 miljarder vi säljer till utlandet för. Det finns hur mycket olika spritsorter som helst, men få har lyckats hålla ställningarna som ett av världens hippaste i så många år som Absolut Vodka. Det är också en sorts innovation, även om det sällan betraktas som det. Vi har troligen världens mest prisbelönta yrkesgrupp i de svenska kockarna. På vilken medeldyr restaurang som helst i Stockholm styr en kock som har minst ett par medaljer från några tävlingar på väggen. Flera av dessa stjärnkockar serverar überprovinsiell mat. De går själva ut och plockar kryddor och bär i skogen och tillagar mat efter gamla återfunna recept med uråldriga metoder. Samtidigt byts gamla korvkisokar i Stockholm ut mot thaikiosker och foodtrucks som säljer mat från hela världen. Och utanför storstäderna är den mest sålda pizzan den med kebab på. Italien möter i kebabpizzan Mellanösten på den svenska landsbygden och ljuv kärlek har uppstått. Modernitet och konservatism. Sverige i ett nötskal, eller i en pizzakartong.