Frågan om flygförbindelser till och från Östergötland har verkligen blivit ett hett ämne. Avtryckaren har varit Handelskammarens förslag att bilda ett gemensamt driftbolag med två lufthamnar, terminal Linköping respektive Norrköping, med kollektivtrafik sinsemellan. Syftet är inte främst att kapa kostnader utan att ordna varaktiga, stabila marknadsvillkor till gagn för hela länet. Görs inget nu kommer nästa lågkonjunktur bli döden vad avser vår förmåga att ha pålitliga flygförbindelser mellan Östergötland och omvärlden.
En stor förändring mot tidigare försök att ena länet i denna fråga är att näringslivet är enigt. Jag minns väl vedermödorna för drygt fem år sedan när två näringslivsgiganter, Magnus Hall från Holmen och Lennart Sindahl från SAAB av mig fick i uppdrag att försöka forma en gemensam näringslivsuppfattning. Projektet fick läggas ned eftersom Norrköpings- och Linköpingsföretag inte kunde samsas!
På den politiska spelplanen har Norrköping uttryckt ett starkt och positivt intresse medan det politiska ledarskapet i Linköping hittills varit betydligt svalare. Om man förenklar kan man peka på fem faktorer som alltför ofta ges en felaktig uttolkning:
1. Konkurrensen mellan Linköping och Norrköping omöjliggör samverkan. Det sanna svaret är att konkurrenterna är Arlanda, Landvetter och Köpenhamn.
2. Påståendet i stalinistisk anda att politikerna först bör bestämma varifrån vissa linjer skar gå. Därefter kan ett eventuellt driftbolag bildas. Sanningen är att i en marknadsekonomi fungerar det tvärtom. Kunden väljer vad han eller hon föredrar. Har man stark tilltro till sin egen kapacitet behöver man inte oroa sig. Snarare ser man till möjligheterna.
3. Flygtrafik är ett nollsummespel. Vad den ene vinner förlorar den andre. Detta är en felaktig slutsats. Ett starkt alternativ drar till sig fler resenärer totalt sett. Jag är härutöver övertygad om att inte minst fraktflyget kommer att få ett klart uppsving.
4. Ett gemensamt driftbolag bör främst motiveras av kostnadsbesparingar. Fel igen. Det bli säkert kostnadsbesparingar men huvudskälet är att skapa stabila marknadsvillkor. Seriösa operatörer kommer att ta upp handsken om de ser en lösning som berör hela länet.
5. Ett gemensamt bolag kräver att näringslivet kollektivt ställer upp med kapital. Igen ett feltänk. Man betalar genom att köpa fler biljetter alternativt betala extra för varje biljett. Näringslivets alternativ är att flyga från andra flygfält eller i värsta fall välja en annan lokalisering för sin verksamhet.
Sammanfattningsvis, sällan har förutsättningarna för ett klokt politiskt beslut varit så goda som nu.