Patrik Strömer: Kunskapsras och skolchock

"5/4 av de svenska eleverna saknar tillrÀckliga kunskaper i matematik". Och de Àr inte ensamma. Svenska journalister, och en hel del grafiker, rapporterade pÄ ett propagandistiskt vis om hur mycket sÀmre de svenska eleverna presterar i skolan.

Linköping2013-12-05 03:52
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

PISA-undersökningen, den internationellt största jÀmförande studien om elevers kunskaper, visade pÄ ett ras för Sverige. Nu diskuteras orsaker och oppositionen skÀller pÄ ministern. Har du sjÀlv nÄgot förslag om hur svenska skolan kan bli bÀttre? I sÄ fall Àr du inte ensam. Alla har gÄtt i skolan och kan berÀtta om vad som var bra och dÄligt med skolgÄngen. Detta gör att skolpolitik Àr ett elÀnde pÄ sÄ mÄnga vis. Alla vill filtrera sina egna erfarenheter och upphöja dem till allmÀnt tvingande lag (I mitt fall? Enkelt. Förbjud flanellografer och mÀngdlÀra!)

Det behövs förmodligen bĂ„de en rad förĂ€ndringar och tid för att det ska kunna bli bĂ€ttre. Svenska skolan karaktĂ€riseras just nu av citatet som tillskrivs Stalin: ”Förtroende Ă€r bra, kontroll Ă€r bĂ€ttre”. Och sĂ„ lĂ€nge lĂ€rare ska Ă€gna mer tid Ă„t att planera, beskriva och följa upp undervisningen Ă€n att faktiskt fĂ„ Ă€gna sig Ă„t att förmedla kunskaper, sĂ„ kommer resultaten att bli dĂ€refter.

Vi kan kanske inte med exakthet veta vad som behöver göras, men det gÄr i alla fall att peka pÄ vad som inte hjÀlper. Det Àr inte mer skattepengar till skolan (Den svenska skolan Àr dyr). Det Àr inte fler lÀrare (Sverige har hög lÀrartÀthet). Det Àr inte vinstförbud (Friskolor har högre andel skolor med goda resultat och lÀgre andel med dÄliga). Det Àr inte avskaffad valfrihet (Kommuner med valfrihet tappar mindre Àn andra kommuner).

Det finns i alla fall forskningsstudier som visar att elever som sjÀlva skriver smÄ uppsatser om vad de precis lÀst, ocksÄ lÀr sig mest. En sorts lÀxa, alltsÄ. LikasÄ lÀr sig mÄnga av att se experiment bekrÀfta hypoteser. Att sÄvÀl katederundervisning som grupparbeten tycks fungera sÀmre borde dÀrför vara en varning för alla skolpolitiker.

Det tar tid att Ästadkomma förÀndringar som ger varaktiga positiva resultat. Men dÄ krÀvs det att finns nÄgon form av belöning för att göra rÀtt och nÄgon form av bestraffning för att göra fel. Det gÀller sÄvÀl för eleverna som för skolledare och lÀrare. Ja, till och med för politiker. Men dÀr befinner sig inte analysen och debatten Ànnu.

FörestÀllningen att kunskaper Àr anstrÀngande Àr ett problem. Ja, det krÀver tid att lÀra sig nya saker. Nej, det Àr inte lÀtt att lÀra sig det man inte vet. Men hur skulle det kunna vara annorlunda? Skolan ska lÀra för livet och livet Àr inte alltid enkelt.

LĂ€s mer om