Min förra bil, en Golf, hittade på allehanda hyss vid minusgrader. Bland annat låste den själv dörrarna under färd. Man tog sig in genom en dörr, men visste aldrig vilken man fick ta sig ut genom.
Nu har jag en nyare bil, en Renault, som efter diverse verkstadsturer och krångel med en frysande växellåda, sköter sig fint.
Så när ena halvljuslampan gick sönder tänkte jag att det är väl bara att köpa en ny lampa och skruva i den.
Ha ha ha ha ha!
Att man själv ser - och syns för andra - trodde jag var väsentligt i trafiken. Men jag måste ha haft fel, för OM det vore viktigt så borde det också vara förbjudet att konstruera bilar på det sätt som min Renault är konstruerad.
En simpel halvljuslampa ... en sådan anser jag att en normalbegåvad människa borde kunna byta i halvmörker och regn längs en landsväg.
Döm om min förvåning när jag slår upp instruktionsboken och läser följande:
"Eftersom det är svårt att komma åt lampan (det kan ibland vara nödvändigt att ta bort kaross- eller mekanikdelar) råder vi dig att låta din Renault-representant byta lampan".
Jag skulle alltså boka plats på en verkstad (2,5 mil hemifrån) och köra enögd på landsvägarna tills de hade en tid. Vilket skämt!
Helggubben och min mycket bilkunnige lillebror gav sig på operationen på påskafton. Det tog dem flera timmar att med gemensamma krafter byta glödlampan. Och det var ändå bra jobbat, för enligt internet tar det 1,5 timme på en märkesverkstad.
De provade att få bort hela lampinsatsen först, men det gick inte. De hade blivit tvungna att montera ned hela fronten i sådana fall.
Helggubbens analys lyder:
"Lamphållaren har två märkliga utstickande plåtbitar som på något sätt ska vridas in i insatsens hållare. Problemet är att man bör ha en 4-årig flickas händer samtidigt som det går åt tre armar. Trångt så in i h-e. Dessutom ser man inte ett skit. Jag tycker att fransmän ska hålla sig till vintillverkning."
Vad är nästa steg? Plomberade motorhuvar som gör att kärran måste lämnas in på märkesverkstad vid olje- och spolarvätskepåfyllning? Plomberad bensintank? Och så snackas det om teknikutveckling. Bah!