I 115 Ă„r har tidningen kommit ut, men nu Ă€r det slut.Sista numret Ă€r tryckt och utdelat. âEn vĂ€ldigt speciell dag, kantad med mycket vemodâ, sĂ€ger Patricia Svensson som blev Dagbladets sista chefredaktör. Jag tror att hon delar vemodet med sina lĂ€sare.
SÄhÀr ser branschen ut. En tidning som Dagbladet, som tappat hisnande 28 procent av upplagan det senaste Äret, Àr helt enkelt vÀldigt svÄr att driva. Moderkoncernen Mittmedia som ocksÄ Àger Sundsvalls Tidning, Dagbladets större konkurrent, ser det som nödvÀndigt att lÀgga ner tidningen och koncentrera resurserna pÄ den starkare huvudtidningen.
PÄ ett sÀtt kan man se det som tragiskt för medborgarna och demokratin, eftersom en fri och oberoende medieröst försvinner. Man kan ocksÄ se det som att Mittmedia tar ansvar för journalistiken genom att se till att det Ätminstone finns ett riktigt starkt mediehus i Sundsvall. Dagbladets prenumeranter kommer att erbjudas Sundsvalls Tidning istÀllet.
Samtidigt mĂ€rks en tendens bland flera av Sveriges kommuner att satsa allt mer skattepengar pĂ„ kommunikation. Helsingborgs Dagblad gjorde i januari en artikelserie om hur Helsingborgs kommun plöjt ner stora summor i att skapa olika typer av media som ska sĂ€lja in Helsingborg som stad. GĂ€vle kommun satsar just nu stort pĂ„ sitt kommunikationskontor vars uppdrag Ă€r att âstĂ€rka GĂ€vlebornas sjĂ€lvkĂ€nslaâ, nĂ„got som uppmĂ€rksammas av GĂ€vle Dagblad. I bĂ„da dessa fall Ă€r intentionen tydlig: kommunerna vill skapa medieinnehĂ„ll sjĂ€lva som bara mĂ„lar upp en positiv bild av hur det Ă€r att leva och bo i Helsingborg eller GĂ€vle. I sĂ„dana hĂ€r satsningar finns inte utrymme för kritiska texter eller besvĂ€rande fakta. Och om man sĂ€tter det i kontexten med nedlĂ€ggningen av Dagbladet i Sundsvall Ă€r det lĂ€tt att bli orolig: demokratin riskerar, pĂ„ allvar, att urholkas om tidningar lĂ€ggs ner och initiativet för lokala nyheter och information lĂ€mnas till myndigheterna.
Nu Àr jag inte sÄ pessimistiskt lagd, tvÀrtom. Jag tror ju, som jag tidigare berÀttat om vid flera tillfÀllen, att den lokala journalistiken har en framtid Àven om lÀget för papperstidningarna Àr tufft. Kloka medieledare med sikte pÄ publiken och anvÀndarna har alla möjligheter att skapa nya intÀkter i den digitala vÀrlden.
En spÀnnande utveckling handlar om sÄ kallad crowdfunding. Det lÄter flashigt men Àr egentligen enkelt: det handlar om att fÄ privatpersoner och företag att donera pengar för att finansiera verksamheten. Just nu har journalisten Martin Shibbye (som fick stor uppmÀrksamhet dÄ han hamnade i etiopiskt fÀngelse i fjorton mÄnader) tagit initiativ till ett projekt för att finansiera mer kvalificerad utrikesjournalistik. Just utrikesjournalistiken har ju fÄtt stryka pÄ foten under de senaste Ärens kraftiga nedskÀrningar inom mediehusen.
MÄlet för Blank Spot Project, som projektet heter, Àr att kamma in en miljon kronor genom donationer pÄ nÀtet. Tack vare internet och sociala medier Àr det möjligt att nÄ en hel massa mÀnniskor som gÀrna satsar nÄgra slantar pÄ journalistik om sÄdant som intresserar dem. Det Àr i skrivande stund osÀkert om projektet gÄr i lÄs, men spÀnnande Àr det. Och i veckan har den energiske Motalasonen och chefredaktören pÄ vÀnstertidningen ETC, Johan Ehrenberg, börjat be lÀsare i Sundsvall om förhandsprenumerationer för att kunna starta upp en Sundsvallsbilaga av ETC nu nÀr Dagbladet Àr borta.
SÄ nej, jag tror inte pÄ att framtidens lokala nyheter bara kommer att bestÄ av kommunernas egna glÀttiga filmer om hur hÀrligt det Àr att bo i GÀvle. Det finns alldeles för mycket kreativitet och möjligheter till nya intÀkter. Och framförallt: anvÀndarna, lÀsarna, Àr alldeles för smarta.