Det känns bra att det politiska livet äntligen återgår till det normala. Socialdemokraterna har fått sin nya partiordförande och miljöpartiet har snart sina nya språkrör på plats. Spänningen stiger inför vad som nu kan hända. En stilla förhoppning är att till exempel frågor rörande nyföretagande kommer upp som ett prioriterat område.
Låt oss starta med rot- och rut- avdraget. Rot-avdraget som i folkmun ofta benämnt som den "manliga" varianten , lär knappast ifrågasättas i närperspektivet. Rut-avdraget som dess "kvinnliga" motsvarighet, är betydligt mer omstritt. Två värderingsnormer verkar stå mot varandra. Är det OK att oftast hyggligt välbeställda kunder skapar jobb åt en grupp som ofta har det betydligt knackigare ställt? Är det positivt att svarta tjänster förvandlas till vita och att en möjlighet skapas att komma in på arbetsmarknaden också för de som annars kanske skulle stå utanför? Formuleringen antyder vad jag tycker i frågan!
En andra sida av företagande upplevde jag nyligen på Berns Salonger i Stockholm. 33 framgångsrika, unga entreprenörer, varav fyra från Linköping, presenterade där sin verksamhet. De var uttagna i en riksomfattande tävling. Vilken fröjd att se vad Sverige förmår prestera. Det stora problemet är dock bristen på tillgängligt kapital i ett tidigt skede av processen. Fram för fler affärsänglar, det vill säga personer som går in med eget riskkapital.
Ett tredje område är de klassiska avknoppningarna inom större företag. Man får ibland en känsla av att betydligt mer skulle kunna göras för att via intraprenörer exploatera övergivna idéer till ett kommersiellt utnyttjande. Goda exempel finns, till exempel från Saab, men många affärsuppslag blir kvar i skrivbordslådorna. Skulle det kanske vara på sin plats med en liten tävling mellan större företag vem som är bäst i denna speciella tävlingsgren?
Kreativitetens motsats är långbänken men ibland lönar det sig då att bilda opinion. Ta den sällsynt segslitna frågan om flyget i Östergötland. Vi är många som alltmer irriterat hävdar att flygplatserna i Linköping och Norrköping måste börja samverka på ett riktigt. Bilda ett gemensamt driftbolag som svarar för aktiviteterna på bägge fälten med fungerande kollektivtrafik mellan sig. Under stora födslovåndor kom nu äntligen ett besked från politikerna. Visserligen i form av en utredning med något oklara direktiv men likväl ett steg framåt. Nu är oron att utredandet är tänkt att bli en långbänk som enligt vissa politiker kan pågå ända in i 2012! Det är enligt min mening inte försvarbart. Tänk på talesättet "att medan gräset växer dör kon!"