Staten gör inte skolan bättre. Krönika av Stefan Fölster.

"Skolor styrs decentraliserat av kommuner"

Linköping2011-04-26 09:10
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När den egna kommunen vanstyr skolor som ens barn skall vistas i är det frestande att ropa efter krafttag. Helst vill man se en statlig insatsstyrka som rider in och befriar byns skolpolitik från de småkorrupta och vilseledda.

Kravet stupar emellertid redan på den enklaste verklighetsavstämningen. Finns det någon statlig verksamhet som idag sköts så väl att den inger förtroende för hur Staten skulle kunna driva skolan. Kan det vara Försäkringskassan? Arbetsförmedlingen? Polisen? Försvaret? SIDA? Banverket?

Den bistra sanningen är att alla större statliga myndigheter lider av häpnadsväckande organisationsbrister. Dessa påtalas regelbundet av Riksrevisionen. De svaga resultaten, till exempel Polisens låga brottsuppklarande, är ofta lika samhällsvådliga som skolans tillkortakommanden.

Om staten så medelmåttigt sköter sina befintliga uppdrag, hur kan den klara ännu fler? Finns det någon gnutta av resonemang från de som kräver statlig skola om vad som skulle göra en statlig skola mer välskött än andra statliga myndigheter?

I själva verket är staten inte helt oskyldig till kommuners svårigheter att sköta sina skolor. Under åren har det staplats byråkratiska pålagor, spretiga mål, och detajlstyrande pekfingrar på skolan. De har blivit tidstjuvar för lärare, rektorer och skolförvaltningar. Det föreslås nya tidstjuvar, till exempel att ge elever utökad rätt att överklaga sina betyg.

Allt är självfallet inte statens fel. Internationella jämförelser av elevers kunskap, som Pisa, ger ibland fel intryck av att de flesta svenska skolor halkar på ett sluttande plan. Så är inte fallet. Många kommuner sköter sina skolor utmärkt. Och många rektorer och lärare gör ett fantastiskt arbete.

Genomsnittet dras ner av att någon tredjedel av kommunerna lyckas allt sämre. Det kan inte förklaras med sämre förutsättningar. Ofta lyckas grannkommuner med samma förutsättningar alldeles utmärkt. Boven är dåligt ledarskap och styrning. Bristerna kan lättare fortsätta i kommuner där föräldrarna inte är observanta och ställer krav på ändring.

Detta kan inte staten lösa åt oss. Vi måste göra det själva i våra kommuner. Ett land som har lyckats väl är Kanada som harklättrat till en tätposition i Pisa-undersökningarna. Dubbelt så stor andel av eleverna som i Sverige går vidare till högskolan. Det finns nästan ingen ungdomsarbetslöshet. Och inte heller någon ingenjörsbrist.

Kanadas recept: Skolor styrs decentraliserat av kommuner. Staten såg tidigt till att skolors och klassers resultat mättes väl och gjordes synliga, vilket avslöjande misslyckanden som i sin tur utlöste lokala krav på förändring. Detta upplägg har fört med sig att duktiga lärare har kunnat hävda sig och behålla hög status. Det har också gjort de mer immuna mot modevågor som den icke lärarledda undervisning som spridit sig som en löpeld i Sverige.

Stefan Fölster

Författare till boken "Den orättvisa skolan"

Läs mer om